EFE News Agency’s Positioning in Social Networks

Keywords: EFE Agency, Social Networks, News Agencies, Check, Multimedia

Abstract

Social networks have been a key factor in the paradigm shift experienced in the consumption, dissemination and production of news content and have forced the media to adapt to this new scenario so as not to be displaced. The EFE Agency, like other large news agencies, has been forced to adapt to the new context and enter social platforms to reaffirm its role as content provider, streamline its information and enhance the value of its brand. Although EFE has not managed to translate its immersion in the networks into an alternative way of obtaining income, its presence in them and the visibility they give it represent a gateway to attract new clients. Also to establish forms of collaboration that reinforce its new role as a news checker against the spread of hoaxes that permeate social networks.

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Author Biographies

Fernando Peinado Miguel, Universidad Complutense de Madrid

Profesor de Empresa Informativa y co-IP del grupo de investigación 970605 Research and Learning of Media and Communication Management (Mediacom UCM). Director del departamento de Periodismo y Comunicación Global desde 2021, sus líneas de investigación son la empresa periodística, la empleabilidad y el emprendimiento periodístico, la empresa audiovisual y las agencias de información. Ha dirigido 22 tesis y publicado diferentes monografías y artículos científicos. Desde 2020 dirige la cátedra extraordinaria UCM/RFEG de Comunicación y Golf.

Carlos Pérez Gil, Universidad Complutense de Madrid

Doctorando en el programa de Doctorado de Periodismo de la UCM y colaborador del grupo de investigación Mediacom UCM. Redactor de la Agencia EFE en Madrid durante 25 años, durante los que ha desempeñado distintas responsabilidades informativas en áreas como el Parlamento, partidos políticos, Casa Real y política exterior, así como delegado en la oficina de EFE en Bilbao. Profesor del Máster de Formación Permanente en Periodismo de Agencia que convocan anualmente la Universidad Carlos III de Madrid y la Agencia EFE. Su línea de investigación académica está centrada en analizar la adaptación al entorno digital y multimedia de una agencia de noticias como EFE, considerada la primera en idioma español. 

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Published
2023-02-17
How to Cite
Peinado Miguel F. . y Pérez Gil C. (2023). EFE News Agency’s Positioning in Social Networks . Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(1), 209-220. https://doi.org/10.5209/esmp.83776
Section
Research and Documents