Radio programming in on-demand consumption age: Talk-radio offer evolution in Spain (1999-2020)

Keywords: audio, programming, generalist, genres, radio on-demand

Abstract

The full digital connectivity of the audience and the ubiquitous and instantaneous access to information and entertainment have watered down the significance of radio schedules, which are still essential for transmitting the identifying sound brand of each operator. This research undertakes a diachronic study of talk radio programming on the main Spanish commercial networks (SER, COPE and Onda Cero) between 1999 and 2020 to determine if their design has adapted to the new context. Through a quantitative and qualitative analysis of formal and content variables in the three channels, the research finds a progressive reduction in the offer and expressive treatment of the programs, which reflect a simplification and homogeneity of themes and genres that is not very competitive with the emergence and increasing diversity of on-demand audio platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Miguel Pedrero-Esteban, Universidad Antonio de Nebrija

Es Catedrático e investigador principal del grupo “Innovación en Comunicación y Medios” en la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija, cuyo foco atiende a la adaptación de la industria mediática al ecosistema digital. Autor de “La radio musical en España: historia y análisis”. Coeditor de “La transformación digital de la radio” (con J.M García-Lastra) y de “Cartografía de la comunicación postdigital” (con A. Pérez). Curador de la newsletter “Pantallas, Ondas, Frames y Bits”. Miembro de la Junta directiva de la SEP y del Jurado de los Premios ONDAS (2019 y 2021). Es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad Autónoma de Barcelona.

Carles Marín-Lladó, Universidad Rey Juan Carlos

Doctor of Hispanic Filology from the University of Balearic Islands (2003). Graduate in Journalism from the University Pompeu Fabra (1994).
Degree in Spanish (1996) and Degree in Catalan (1998).

Full Professor at the University of Ramon Llull (Barcelona) (2003-2004) and the Rey Juan Carlos University (since 2003), where he teaches subjects related to communication, TV News and Multimedia.

From 2006 to 2009 he was Associate Dean at the Faculty of Communication Sciences of the Rey Juan Carlos University.

From 2017 to 2018 he was Vice-Chancellor of Communication of the Rey Juan Carlos University.

Laura Martínez-Otón, Universidad Antonio de Nebrija

Es Doctora en Comunicación social por CEINDO (Universidad CEU San Pablo). Licenciada en Periodismo por el CEU San Pablo de Madrid. Actualmente dirige el Máster en Radio de Onda Cero, de la Universidad Nebrija. Es profesora de locución en diferentes postrados (radio y televisión) y docente en la asignaturas y Taller de Radio de Habilidades Comunicativas: escritura y oratoria,  en diferentes grados de la Facultad de Comunicación y Artes de Nebrija. Forma parte del grupo de investigación INNOMEDIA de la Universidad Nebrija donde centra sus trabajados investigadores en la radio, el podcast y el audio en general, en relación con la Sociedad de la Comunicación digital. Ha desarrollado su carrera profesional en comunicación en el Grupo COPE (1995 a 2019)

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-11
How to Cite
Pedrero-Esteban L. M., Marín-Lladó C. y Martínez-Otón L. (2022). Radio programming in on-demand consumption age: Talk-radio offer evolution in Spain (1999-2020). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(2), 367-377. https://doi.org/10.5209/esmp.80720
Section
Articles