The polarity in media coverage of women politicians. The cases of Ada Colau and Inés Arrimadas in El País and ABC

Keywords: Women politicians, media representation, sentiment analysis, polarity

Abstract

The article proposes an analysis of the treatment given by the digital media to women political leaders with the aim of identifying the polarity (positive, neutral or negative) of the information published about them. The research focuses on the cases of Ada Colau and Inés Arrimadas. Therefore, the article develops a computerised sentiment analysis of the information published in the newspapers El País and ABC, during the month of November 2019. The analysis of the 229 journalistic pieces that mentioned the two political leaders shows that the polarity is predominantly neutral. However, the journalistic genre of opinion determines the media tone which is used in the representation of the female politicians. Likewise, it can be observed a significant relationship of affinity or antipathy of the media with the ideology of the women politicians analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Fernández Rovira, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Cristina Fernández-Rovira es doctora con mención internacional en Sociología y Antropología (Universidad Complutense de Madrid) y acreditada por AQU Catalunya. Profesora e investigadora del Departamento de Comunicación de la Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña y profesora de ESIC Business and Marketing School. Fernández-Rovira es licenciada en Periodismo (Universidad Autónoma de Barcelona), máster en Conflictología (Universitat Oberta de Catalunya), máster en Integración Europea (UAB), y está acabando sus estudios en Ciencia Política y de la Administración (UNED). Sus principales intereses de investigación se centran en la economía de la atención, la comunicación política, las redes sociales y la transformación digital de la sociedad, especialmente sus consecuencias en los ámbitos social y político dentro de las sociedades postindustriales.

Santiago Giraldo-Luque, Universitat Autònoma de Barcelona

Santiago Giraldo-Luque. Profesor titular y Vicedirector de Investigación y Postgrado del Departamento de Periodismo de la Universidad Autónoma de Barcelona. Ha sido coordinador académico del Máster en Periodismo e Innovación en Contenidos Digitales, del Máster en Investigación en Comunicación y Periodismo y del Máster en Comunicación y Educación. Es investigador del Gabinete de Comunicación y Educación, grupo en el que ha participado en más de diez investigaciones competitivas europeas y nacionales. Giraldo-Luque cuenta con más de cuarenta publicaciones y ha trabajado en varios proyectos relacionados con los estudios de género y la visibilidad de las mujeres en el ámbito social y periodístico. Sus líneas de investigación se centran en el estudio crítico de las redes sociales y la economía de la atención

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-09-16
How to Cite
Fernández Rovira C. y Giraldo-Luque S. (2022). The polarity in media coverage of women politicians. The cases of Ada Colau and Inés Arrimadas in El País and ABC. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(3), 639-648. https://doi.org/10.5209/esmp.77368