Platforms and audiovisual policy: Netflix in Spain

Keywords: platform, SVoD, audiovisual policy, Spain, Netflix

Abstract

The aim of this article is to reflect, in the field of audiovisual policies and in terms of diversity, on the impact of transnational platforms that offer pay-per-view audiovisuals on demand in Spain. To this end, the reactions that these platforms have generated since their arrival are described and analyzed, paying special attention to the company Netflix. Based on a critical documentary and bibliographic analysis, these reactions are studied from the position adopted by the main agents involved and/or affected. The results reveal a generalized lack of reflection and action on the part of the political class and the public administration; an initially defensive attitude of the operators of existing audiovisual services; an unequal and fragmented positioning from the professional point of view; and a guarantee attitude on the part of the sector's rights management entities as well as the few initiatives coming from civil society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Trinidad García Leiva, Universidad Carlos III de Madrid

Doctora por la Universidad Complutense de Madrid, es Profesora Titular en el Departamento de Comunicación de la Universidad Carlos III de Madrid - donde integra el grupo de investigación Diversidad Audiovisual - y secretaria de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Participa en la dirección del proyecto ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’, financiado por el Programa Estatal de I+D+i (2020-2024). Dedica su investigación a las industrias audiovisuales, las políticas públicas y la regulación, así como a la diversidad cultural. Recientemente ha publicado, junto a Luis A. Albornoz, Audiovisual Industries and Diversity: Economics and Policies in the Digital Era (Londres/Nueva York: Routledge, 2019) y Diversidad e industria audiovisual: el desafío cultural del siglo XXI (México: FCE, 2017).

Marina Hernández Prieto, Universidad de Salamanca

Doctora en Comunicación Audiovisual y Profesora Contratada Doctora del Departamento de Sociología y Comunicación de Universidad de Salamanca. Ha participado como investigadora en varios proyectos de investigación competitivos entre los que destacan: ‘Diversidad audiovisual y plataformas en línea: el caso de Netflix’, ‘Diversidad de la industria audiovisual en la era digital’, ‘Industria cinematográfica latinoamericana: políticas públicas y su impacto en un mercado digital’ e ‘Industria cinematográfica latinoamericana: políticas públicas y su impacto en un mercado digital II’. Actualmente forma parte del equipo de investigación del proyecto ‘Diversidad y servicios audiovisuales a la carta por suscripción’. Es miembro de la Junta Directiva de ULEPICC- España. Su principal línea de investigación se centra en el estudio de las políticas de comunicación desde la perspectiva de la economía política.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-06-28
How to Cite
García Leiva M. T. y Hernández Prieto M. (2021). Platforms and audiovisual policy: Netflix in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 855-866. https://doi.org/10.5209/esmp.73591
Section
Research and Documents