Analysis of the Best-Indexed Communication Journals In Spain. Map of its Dissemination From 2007 To 2018

Keywords: research dissemination maps, indexed journals, Communication, meta-research

Abstract

We analyse the best-indexed communication journals in Spain from 2007-2018, being the principal disseminators of the research and innovation projects, we contrast the regionalization variable, that is, the diffusivity of the research sources in each one of them. This work advances some results of the MapCom investigation: it evaluates to what extent the proportion of the presence of these articles derived from research, can be related to the position occupied by the journals that publish them among the best indexed in Communication and observes, secondly, the variable geography of the research that is configured in relation to the different journals in which its results are disseminated. We conclude that there is a convergence between the publication of research and development articles and the improvement in the indexing of journals and, on the other hand, that, when disseminating research in Communication, the publication of articles is regionalized according to which are the host magazines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Antonio Gaitán Moya, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado y Doctor en Ciencias de la información, y titular en el área de Sociología, Dpto. Sociología: Metodología y Teoría de la Comunicación. Facultad de la Información, UCM. Ha realizado investigación de análisis de contenido sobre el discurso de los Media.: Discurso de los medios sobre el Cambio Climático. Prensa y discurso político, TV y discurso publicitario, TV y reality show, TV y programación, discurso auto-referente y universo mediático; así como sobre las audiencias: consumo cultural, audiencias infantiles y juveniles. Asimismo, sobre meta-investigación en el campo de la Comunicación.  Es autor y coautor de distintas publicaciones derivadas de tal investigación empírica, además de otras teóricas y metodológicas en el campo de la comunicación social.

Félix Ortega-Mohedano, Universidad de Salamanca

Profesor de la Universidad de Salamanca, miembro del Observatorio de Contenidos Audiovisuales (OCA), Unidad de Investigación Consolidada 313 de la Junta de Castilla y León, Director del Máster en Comunicación Audiovisual: Investigación de la Universidad de Salamanca. Doctor en Comunicación, Cultura y Educación y licenciado en Economía. Ha desarrollado su trabajo en Investigación de Audiencias, Edu-comunicación y audiencias infantiles. Metodologías de Investigación, Estructura del sistema audiovisual y las industrias culturales, Televisión, Educación y Comunicación, publicando artículos y libros a nivel nacional e internacional. En la actualidad es Vice-Chair de la Sección Children Youth and Media de la European Communication Research and Education Association.

Carmen Caffarel-Serra, Universidad Rey Juan Carlos

Catedrática de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la URJC; directora del departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología. Directora de la Cátedra Unesco de investigación en comunicación (https://www.comunesco.com/) e IP del proyecto competitivo de excelencia MapCom (https://www.mapcom.es/). Directora del grupo de investigación de alto rendimiento GUIMEDCOM (https://guimedcom.com/) Ex directora general de RTVE (2004-2007) y del Instituto Cervantes (2007-2011).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-06-28
How to Cite
Gaitán Moya J. A., Ortega-Mohedano F. y Caffarel-Serra C. (2021). Analysis of the Best-Indexed Communication Journals In Spain. Map of its Dissemination From 2007 To 2018. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 845-854. https://doi.org/10.5209/esmp.73262
Section
Research and Documents