Journalism and technology, research trends and proposals

Keywords: Journalism, Technology, Values, Communication, Modernity, Agent, Actant

Abstract

This article reviews the 50 publications in English and Spanish with the greatest impact on technology and journalism detected through the Dimension tool and Google Scholar. The objectives are to make a map of the predominant lines of research on this topic, the most relevant publications, and the most cited authors, as well as to check if there are common lines in the contents of these investigations that draw trends on technology and journalism, contributions and gaps. Technology has affected audiences and journalists, the ethical and economic values of the media, the transmission of journalistic knowledge, among other effects. There is a lack of reflection on what these changes may mean for democracies and the reorientation of power and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Montserrat Doval-Avendaño, Universidad de Vigo

Contratada doctora, docente e investigadora en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad de Vigo. Licenciada en Periodismo en la Universidad de Navarra (1988) y doctora por la Universidad de Vigo (2009). Ha trabajado en medios y gabinetes de comunicación desde su licenciatura hasta 2010, año en que se incorpora a la Universidad a tiempo completo. Como miembro del equipo de investigación (CS1) de la Universidad de Vigo, sus líneas de investigación son el ciberperiodismo y la comunicación mediada y su influencia en la cultura.

Manuel Martín Algarra, Universidad de Navarra

Catedrático de la Facultad de Comunicación en la Universidad de Navarra. Anteriormente fue profesor en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad de Vigo. Ha sido presidente de la Sociedad Española de Periodística, vicedecano de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra y visiting scholar en la Universidad de California San Diego y en la Universidad de Texas en Austin. En la actualidad es director académico del Máster en Reputación Corporativa de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Navarra en Madrid. Su ámbito de interés se centra en la teoría de la comunicación, concretamente en los fundamentos teóricos del concepto de comunicación, la relación entre la comunicación y las formas de vida social y los orígenes y evolución de la comunicación como campo de estudio académico. Es investigador del grupo MapCom.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-20
How to Cite
Doval-Avendaño M. y Martín Algarra M. (2021). Journalism and technology, research trends and proposals. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 463-480. https://doi.org/10.5209/esmp.71073