Political parties and leaders presence in main Spanish television networks during the April 2019 General Elections campaign.

  • Antonio Sanjuán-Pérez Universidade da Coruña
  • Sandra Martínez Costa Facultade de Ciencias da Comunicación. Universidade da Coruña
  • Teresa Nozal-Cantarero Facultade de Ciencias da Comunicaci´ón. Universidade da Coruña
Keywords: General Election, Television, Political leader, Internet, Political parties

Abstract

This article deals with the presence on television of the main political parties and leaders who were candidates for the Presidency of the Spanish Government during the General Elections of April 28, 2019. The study aims to verify whether presence on television is proportional to the results achieved in Parliament by the different political parties and, at a time, check if their presence on the internet is also equivalent.

The study has already been done on the mentions that leaders and political parties had in the main DTT networks in Spain from April 1st to 29th of the same month, the latter of post-election analysis in the media. Likewise, the number of mentions and news generated on the internet was also checked. By studying the results, we can extract that leaders and political parties´ TV presence had a similar proportion with the electoral results of April 28th, while Internet searches and presence showed mixed results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Sanjuán-Pérez, Universidade da Coruña

Ejerció el periodismo y fue productor audiovisual durante veinte años. Es profesor titular de Comunicación Audiovisual desde 2003 y fue el primer decano de la Facultad de Ciencias da Comunicación de la Universidade da Coruña. Actualmente da clases de análisis audiovisual y periodismo audiovisual.

Sandra Martínez Costa, Facultade de Ciencias da Comunicación. Universidade da Coruña

Doctora en Publicidad y Relaciones Públicas. Docente en la Universidade da Coruña desde 2004. Ha impartido las asignaturas de realización y montaje entre otras. Sus trabajos de investigación se centran en el uso del product placement en la ficción audiovisual, así como en estudios sobre publicidad en nuevos soportes.

Teresa Nozal-Cantarero, Facultade de Ciencias da Comunicaci´ón. Universidade da Coruña

Licenciada y Doctora en Periodismo por la Universidad de Navarra. Docente en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidade da Coruña desde 2003. Actualmente es profesora Contratada Doctora. Sus trabajos de investigación se centran en el estudio y análisis del periodismo a través de nuevos soportes y dispositivos móviles, entre otros.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-05-13
How to Cite
Sanjuán-Pérez A., Martínez Costa S. y Nozal-Cantarero T. (2020). Political parties and leaders presence in main Spanish television networks during the April 2019 General Elections campaign. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1195-1204. https://doi.org/10.5209/esmp.66207
Section
Articles