Legacy Insights from Media Coverage of Atlanta 1996: Brisbane 2032 and Olympics Outside Mega Cities

Palabras clave: Juegos Olímpicos, Brisbane 2032, Atlanta 1996, legado, Comité Olímpico Internacional

Resumen

Los Juegos Olímpicos y Paralímpicos de Brisbane 2032 marcan un cambio de sedes en megaciudades hacia un enfoque más regional y sostenible para la organización de los Juegos. Como un ejemplo único en una candidatura olímpica de verano, la solicitud de Brisbane se basó en la pertenencia de los anfitriones a la región australiana más amplia del sureste de Queensland. Al designar a Brisbane, el presidente del Comité Olímpico Internacional, Thomas Bach, destacó la importancia de la sostenibilidad y la responsabilidad económica, y reconoció las estrategias regionales y nacionales a largo plazo en torno al desarrollo de Australia. En este cambiante ecosistema deportivo global, este artículo examina el legado de Atlanta 1996, unos Juegos Olímpicos de menor escala, a través de la cobertura mediática de esta edición de los Juegos, que incluye reportajes generales y deportivos. Los hallazgos describen las áreas que los organizadores de Brisbane 2032 deben considerar para lograr unos Juegos Olímpicos sostenibles para los anfitriones. Se observa que los Juegos fueron más eficaces en el cumplimiento de los elementos relacionados con el legado deportivo y el enfoque económico en la obtención de beneficios, o en la no necesidad de financiación gubernamental.

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Biografía del autor/a

Peter English, University of the Sunshine Coast

He is a Senior Lecturer in Journalism in the School of Business and Creative Industries at the University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia. His chief research areas are sports journalism, media and journalism education. He has published more than 40 journal articles in national and international publications, two sole-authored books and five book chapters. He is also co-editor of Australian Journalism Review and co-chair of the Media, Communication and Sport Section of the International Association of Media and Communication Research. https://orcid.org/0000-0001-5440-5730

David Fleischman, University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia

He is a Senior Lecturer in Marketing in the School of Business and Creative Industries at the University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia. He researches in services marketing, sports marketing and mega events including the Olympics. He has worked regularly with industry partners and collaborated on funded projects with the Australian Institute of Sport, Queensland Academy of Sport, and Sunshine Coast Council. He was raised in Atlanta, Georgia, and attended the 1996 Olympic Games. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1043-2021

Amy Clarke, University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia

She is a Senior Lecturer in History in the School of Law and Society at the University of the Sunshine Coast, Queensland, Australia. She specialises in heritage (particularly architectural), national and regional identity politics and branding, popular material culture, and the modern/contemporary histories of Scotland, Britain (and the British Empire), and Australia. She is also the Associate Dean, Learning and Teaching in the School of Law and Society. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8941-4175

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Publicado
2025-11-25
Cómo citar
English P., Fleischman D. y Clarke A. (2025). Legacy Insights from Media Coverage of Atlanta 1996: Brisbane 2032 and Olympics Outside Mega Cities. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(4), 841-851. https://doi.org/10.5209/esmp.102747