The influence of video games with apocalyptic content in adolescents

  • Luis Navarrete-Cardero Autor
  • Jose Luis Molina-González Universidad de Sevilla
Keywords: video games, adolescents, Mass Media effects, middle chool students, discourse analysis

Abstract

The aim of this study is the dissertation and analysis of the influence (sociological, psychological and cultural) exerted on adolescents by the concept of Apocalypse. Become a key thought of visual culture, the called doomsday theory achieves one of its highest expressions in video games, possibly the favorite entertainment for young people in their leisure time. The results obtained in this research represent a first approach to the subject through the selected samples, two secondary schools from the city of Seville with disparate locations and divergent socioeconomic backgrounds. To reinforce the comparative study, we have included issues related to parental control, principal gaming platforms used by respondents or the number of hours dedicated to this type of entertainment. The conclusions demonstrate an irremediable attraction from our youth towards apocalyptic universes, plotter consciously with leisure and entertainment as escape from their routine of everyday life.

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Author Biography

Luis Navarrete-Cardero, Autor

Profesor del Departamento de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, donde imparte las asignaturas de Innovaciones Tecnológicas de los Medios Audiovisuales y Teoría yCrítica Audiovisual y Multimedia. Entre sus publicaciones destacan los libros ¿Qué es la crítica de cine? (Síntesis, 2013), La historia contemporánea de España a través del cine español (Síntesis, 2009), Historia de un género cinematográfico: la españolada (Quiasmo, 2009), La españolada y Sevilla (Padilla, 2004) y Luis García Berlanga (Padilla, 2004). Sus últimos libros, SpainLudica. El videojuego español en la década de los ochenta (Síntesis, 2014) y Teoría y crítica del videojuego (Síntesis, 2014), están en fase de producción editorial. En la actualidad es director de la revista académica sobre videojuegos LifePlay.es y del equipo de investigación en Arte, comunicación y videojuegos (TIC-237), coordinador del Aula de Videojuegos de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, director de la colección de libros de la editorial Síntesis sobre “Videojuegos”, y coordinador de los másteres “Guión, narrativa y creatividad Audiovisual”, “Máster en Videojuegos:Guión, diseño y programación de videojuegos. Especialidad Informática” y “Máster en Videojuegos:Guión, diseño y programación de videojuegos. Especialidad Arte”. Escribe habitualmente en el diario El País, en la sección tecnología, donde coordina un blog titulado Aula de Videojuegos.

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Published
2015-05-19
How to Cite
Navarrete-Cardero L. y Molina-González J. L. (2015). The influence of video games with apocalyptic content in adolescents. Arte, Individuo y Sociedad, 27(2), 161-178. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n2.43176
Section
Articles