The Initial teaching of intonation in the brass wind instruments and music theory in Spain. An exploratory study with music school teachers

Keywords: intonation teaching, brass wind instruments, music schools, teacher praxis

Abstract

Intonation is probably the most important component of good training on instruments with variable intonation, such as brass wind instruments. It is a complex skill that involves perceptual and productive aspects as well as the coordination of both. Due to a variety of factors, experts confirm that there is no specific and systematic approach to teaching intonation in this family of instruments, at least compared to other aspects of performance. This exploratory study is part of a larger research project which aims to identify the praxis of brass instruments and musical  theory teachers in the process of teaching intonation at the initial level in the context of 8 music schools. Several focus groups were carried out in Spain with a total of 32 teachers who had at least 20 years of teaching experience at the beginning level of music education. A recursive analysis was carried out using the previous categories: perceptions of intonation, contents, methodology, assessment and ICT resources. The results reveal inconsistencies in the teaching of intonation, the prevalence of intuitive forms based on the teachers' experience and training, but with a lack of theoretical systematisation to support it, the lack of coordination between teachers of music theory and instrumental specialists, and furthermore, the absence of a generalised framework or model for evaluating the initial teaching of brass wind instruments.

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Author Biographies

Jesús Tejada, Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas. Universidad de Valencia

Jesús Tejada es Doctor en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Universidad de Sevilla) y Doctor en Humanidades (Universidad de La Rioja). Su campo de especialización es la tecnología musical. Ha impartido docencia en cursos de doctorado y máster en instituciones de educación superior de Europa y América Latina. Actualmente, trabaja como profesor titular e investigador en el Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universidad de Valencia, España.

Adolf Murillo, Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas. Universidad de Valencia

Adolf Murillo es doctor en Educación (Universitat Jaume I Castelló) y licenciado en Música (Conservatorio Superior, Barcelona); también es especialista en música electrónica y creación de vídeo (Universitat Politecnica de València). Actualmente, trabaja como profesor ayudante en la Universidad de València e investigador en el Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universidad de Valencia, España. Su investigación está relacionada con la creatividad musical, la creación y el aprendizaje colaborativos, la música contemporánea y las tecnologías digitales.

Borja Mateu-Luján, Universitat de València

Borja Mateu Luján es Doctor en Educación (Universitat de València), maestro en Educación Primaria (Universitat de València), Pedagogo (UNED) y Graduado en Interpretación Musical en la especialidad de trompeta (CSM Joaquín Rodrigo). Ha trabajado como docente de música en Educación Primaria (Generalitat de Catalunya) y ha sido beneficiario de un contrato FPU (Universitat de València). Ha realizado una estancia de investigación en la Birmingham City University (Reino Unido) con el profesor Martin Fautley. Sus investigaciones se centran en la realización de análisis comparados de aspectos educativos nacionales e internacionales, siendo importantes los estudios dedicados a la Educación Musical.

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Published
2022-06-24
How to Cite
Tejada J., Murillo A. y Mateu-Luján B. (2022). The Initial teaching of intonation in the brass wind instruments and music theory in Spain. An exploratory study with music school teachers. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 209-234. https://doi.org/10.5209/reciem.77966
Section
Articles