Contributions of music education to the development of competence in linguistic communication in primary education

Keywords: Key competences, Competence in linguistic communication, Music education, Primary education

Abstract

The competency-based curriculum model involves the interaction of all areas of knowledge in order to transfer their learning to different social and educational scenarios. Specifically, in music education, where many contents are worked to be used for the development of the key competence in linguistic communication through the creation of situations based on language as an expressive medium, among others. Thus, this article focuses on assessing the acquisition of this competence after the implementation of a didactic-musical programme in primary school. The participants were 129 students, 69 males (53.5%) and 60 females (46.5%), divided into a control group (63 students, 48.8%) and an experimental group (66 students, 51.2%), who were in the sixth year of primary education in three public and state-subsidised schools in the city of Madrid. For this purpose, an ad hoc programme of musical activities was developed and implemented in the music classroom over the course of an academic year. The results obtained in the post-test phase indicate an improvement in the scores obtained by the experimental group in the areas of linguistic competence in terms of making group presentations, the correct use of verbal and musical language in different contexts, and the selection and organisation of relevant information, which points to the suitability/efficacy of music education for the development of oral expression, written expression, oral comprehension and written comprehension defined by the structural union of both languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arantza Campollo-Urkiza, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación, Licenciada en Musicología, Diplomada en Educación Musical, Profesora de Piano, Máster en dirección de centros educativos, diversos cursos de especialización en didácticas interdisciplinares y educación musical. Actualmente Profesora Asociada del Departamento de Lenguas, Artes y Educación Física de la Universidad Complutense de Madrid, profesora especialista de música del Colegio San Ramón y San Antonio, así como formadora en el centro Reginald del profesorado. Su investigación se centra en el estudio de la adquisición de las competencias clave en Primaria a través de la música desde una perspectiva interdisciplinar, temática con la que ha presentado varias comunicaciones y conferencias en congresos nacionales e internacionales. También ejerce como revisora en revistas como Publicaciones, Bordón. Revista de Pedagogía y Revista Electrónica Educare.

Roberto Cremades-Andreu, Universidad Complutense de Madrid

Profesor titular del Departamento de Didáctica de las Lenguas, Artes y Educación Física en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. En la actualidad, ocupa el cargo de Vicedecano de Investigación y Posgrado en dicho centro. Su actividad investigadora se desarrolla en el ámbito de la Educación Musical con especial interés en analizar la perspectiva social y psicológica de la música, así como en la formación del profesorado en el Espacio Europeo de Educación Superior, temáticas en las que ha publicado varios trabajos en editoriales y revistas de impacto, así como ha participado en congresos nacionales e internacionales, tanto en el ámbito de la Educación Musical como de la Evaluación de la Calidad de la Educación Superior y la Investigación. Además, es editor asociado de la revista Bordón, Revista de Pedagogía y director de la colección Docencia de Ediciones Complutense.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Campollo-Urkiza A. y Cremades-Andreu R. (2022). Contributions of music education to the development of competence in linguistic communication in primary education. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 51-72. https://doi.org/10.5209/reciem.76647
Section
Articles