Curricular reform in orchestra teaching: A qualitative study of the pedagogical approach of music onservatories

Keywords: Music education, orchestra, conservatoire, musicians, interviews

Abstract

The changes occurring at a political, economic and social level in recent years and their impact on the educational field have led to a rethinking of educational processes, particularly the methods and resources used in the classroom setting. Music education, especially, that provided by music conservatories (regardless of whether teaching relates to elementary, professional or advanced levels), requires profound pedagogical and curricular changes.  This allows teachers to critically analyse their professional performance by developing and implementing didactic strategies which enhance the teaching-learning processes pertaining to their subject. In this context of curricular and didactic renewal, the present research focuses on music conservatories and aims to identify specific elements of the experience of orchestra classes and other musical groups formed there. An analysis was conducted of documents and semi-structured interviews were performed. This enabled better understanding of the value held by this subject both in terms of the future developments of conservatories and the musical development of their students. The present work highlights the need to reorient the current pedagogical model towards a teaching-learning process that is more focused on group work. This will ensure that individual study extends into different group settings and that such settings will provide the necessary personal motivation to enhance mastery of musical instrument techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Linari Melfi, Real Conservatorio Superior de Música Victoria Eugenia de Granada

Posee varias titulaciones Superiores de Música en las especialidades de Percusión, Violonchelo, Música de Cámara, Dirección de Orquesta y Composición. Es catedrático de la especialidad de Dirección de Orquesta, y desarrolla su labor docente en el Real Conservatorio Superior de Música de Granada. Sus trabajos de investigación están relacionados con el diseño curricular de las asignaturas grupales en los conservatorios de música.

Alejandro Vicente Bújez, Universidad de Granada

Doctor en Educación y Titulado Superior en la especialidad de Trompeta. Es catedrático en el Real Conservatorio Superior de Música de Granada y Profesor Asociado del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de  la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Sus publicaciones y trabajos de investigación giran en torno al desarrollo profesional docente y la didáctica en el ámbito de las enseñanzas artísticas de música.

Mª Teresa Díaz Mohedo, Universidad de Granada

Catedrática de Universidad. Titulada en Canto, licenciada en Ciencias de la Educación y en Historia del Arte con la especialidad de Musicología, y doctora en Musicología. Cuenta con numerosas publicaciones en el ámbito de la musicología y la educación musical. Trabaja en el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Facultad de Ciencias de la Educación de Granada. Sus líneas de investigación se articulan en torno a la didáctica y la formación del profesorado tanto en el ámbito de la formación reglada como en el de las enseñanzas artísticas de música.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Linari Melfi M., Vicente Bújez A. y Díaz Mohedo M. T. (2022). Curricular reform in orchestra teaching: A qualitative study of the pedagogical approach of music onservatories. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 165-184. https://doi.org/10.5209/reciem.76570
Section
Articles