Music Education and technology: trends in research

Keywords: music education, educational technology, bibliometrics, bibliographics
Agencies: This article is part of the project "Digital teaching materials in Early Childhood Education. Analysis and proposals for use in school and at home" (Infanci@ Digit@l: RTI2018-093397-B-I00), funded by the Programa Estatal de I D i Orientado a los Retos de la Sociedad (Spain).

Abstract

Technology has been integrated into the different curricular areas derived from the consideration of digital competence as a key competence and its consequent impact on the education policy of the different countries. Music Education has not been alien to this phenomenon, considering technology as a tool with a potential for its development. This study seeks to approximate the relationship between technology and Music Education from a bibliometric and bibliographic approach: on the one hand, research is made on scientific production in quantitative terms, based on the analysis of the 161 selected articles from the databases Web of Science and Scopus and, on the other hand, we analyze the content of the 55 publications available in open access. Results confirm the increase in scientific production over the past 5 years and the predominant positions of the United States and Spain. It also highlights the pre-eminence of research focused on the higher education stage, being students and teachers the main participants. It is also noteworthy the variety of technology that is implemented in training processes, as well as their positive impact not only on aspects related to the discipline itself but also in the development of cross-cutting competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Marín-Suelves, Universitat de València

Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València. Doctora en Psicología Social, Licenciada en Psicología y Psicopedagogía y Diplomada en Magisterio de Educación Primaria por la Universitat de València. Cuenta con experiencia docente en diferentes centros y etapas educativas.

Sus líneas de investigación se centran en la formación del profesorado, el impacto de las tecnologías en la educación y la intervención con alumnado con necesidades específicas de apoyo aducativo. Es autora de publicaciones en revistas indexadas, capítulos de libro y contribuciones en congresos nacionales e internacionales. Asimismo, actúa como revisora de artículos en diversas revistas científicas. Y es miembro del grupo CRIE y de RUTE o RIDIVI.

Vicente Gabarda Méndez, Universitat de València

Profesor Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València. Doctor en Estudios Sociales y Políticos de la Educación y Licenciado en Pedagogía por la Universitat de València. Cuenta con experiencia docente en diferentes titulaciones en entornos virtuales y presenciales, así como con experiencia en cargos de gestión universitaria.

Sus líneas de investigación se centran en la formación del profesorado, la integración curricular de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la innovación educativa. En torno a ellas, es autor de publicaciones en revistas indexadas, co-autor de capítulos de libro y contribuciones en diferentes eventos nacionales e internacionales. Es, asimismo, revisor y evaluador de artículos en diversas revistas.

Nuria Cuevas Monzonís, Universidad Internacional de Valencia

Profesora Adjunta en la Faculta de Educación de la Universidad Internacional de Valencia, España. Doctora en Educación y Licenciada en Pedagogía por la Universitat de València. Cuenta con experiencia docente en titulaciones de Grado y Postgrado, así como en cargos de gestión universitaria.

Sus líneas de investigación se centran en la integración curricular de la tecnología, la relación entre familia y escuela, la formación del profesorado y la innovación educativa. En torno a ellas, es autora de publicaciones en revistas indexadas, co-autora de capítulos de libro y contribuciones en diferentes eventos nacionales e internacionales. Es, asimismo, revisora y evaluadora de artículos en diversas revistas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Marín-Suelves D., Gabarda Méndez V. y Cuevas Monzonís N. (2022). Music Education and technology: trends in research. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 261-286. https://doi.org/10.5209/reciem.74693
Section
Articles