Music and Movement in Hong Kong Kindergartens: Teachers’ Preparation, Perceived Usefulness, Confidence, and Readiness

Keywords: Kindergarten Education, Music and Movement, Preparation, Usefulness, Readiness, Confidence, Teacher Education, Hong Kong
Agencies: This study was supported by grant DRG2018-19/004, funded by Department of Early Childhood Education at The Education University of Hong Kong.

Abstract

Few large-scale studies have examined how prepared early childhood educators feel to teach music and movement to young children. This paper is part of a survey study conducted with 1,019 Hong Kong kindergarten teachers. We investigated their prior music and movement educational experiences (extracurricular activities, pre-service courses, in-service professional development), their perceived usefulness of such experiences, as well as their perceived confidence and readiness to teach music and movement in kindergartens. Differences according to teaching experience and educational qualifications were analyzed. Findings reveal the need to strengthen teachers’ preparation in music and movement, especially among beginning educators. Limitations are discussed.

Downloads

Author Biographies

Alfredo Bautista, The Education University of Hong Kong

Profesor Titular y Sub-Director del Departamento de Early Childhood Education en The Education University of Hong Kong (EdUHK). Titulado Superior en Piano y Teoría de la Música por el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid. Licenciado y Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid. Ha desarrollado su carrera investigadora en España, Canadá, Estados Unidos, Singapur y Hong Kong. Su investigación se centra en el análisis de prácticas de enseñanza y el desarrollo profesional docente, con especial énfasis en el dominio musical en diversos niveles educativos (infantil, primaria, secundaria, conservatorios). Alfredo actualmente dirige varios proyectos de investigación y desarrollo en EdUHK, imparte cursos de educación infantil a docentes en formación y en ejercicio, supervisa estudiantes de doctorado y lidera diversas iniciativas de internacionalización en su Departamento. Ha publicado numerosos artículos de investigación en revistas internacionales, libros y compilaciones. Es Editor Asociado y miembro del Comité Editorial de revistas internacionales como International Journal of Early Childhood, Infancia & Aprendizaje, Psychology, Society, & Education, LEEME y Publicaciones.

Yan-Lam Ho, The Education University of Hong Kong

Estudiante de Doctorado en Educación (EdD) y Asistente de Investigación Senior en el Departamento de Early Childhood Education en The Education University of Hong Kong (EdUHK). Su investigación se centra en psicología de la música, prácticas pedagógicas en contextos musicales y desarrollo profesional de los docentes de infantil. Tras finalizar su Master en Educación Musical en EdUHK en 2019 (con distinción en la lista de Honor del Decano), ha trabajado como Asistente de Investigación en el Centre for Educational and Developmental Sciences (CEDS), en un proyecto centrado en la interacción maestro-niños en contextos educativos. Yan-Lam está actualmente completando su Doctorado, con un estudio centrado en las prácticas pedagógicas musicales de las docentes de infantil en Hong Kong. Ha publicado varios artículos científicos y ha ofrecido presentaciones en varios congresos de Educación, incluyendo Asia-Pacific Symposium for Music Education Research (APSMER). Es miembro de International Society for Music Education (ISME).

View citations

Crossmark

Published
2022-06-24
How to Cite
Bautista A. y Ho Y.-L. (2022). Music and Movement in Hong Kong Kindergartens: Teachers’ Preparation, Perceived Usefulness, Confidence, and Readiness. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 3-25. https://doi.org/10.5209/reciem.73976
Section
Articles