Dual Vocational Education and Training in Spain: a systematic review.

Keywords: Vocational Training, school industry relation, apprenticeship, alternating training, research of academic literature

Abstract

Dual Vocational Training as a methodological change has become a commitment to the future in Spain after its recent implementation in all the places offered in VET system (Organic Law FP 3/2022). For this reason, it is of great interest to know how to advance in the improvement of this modality, which justifies the need for research in this area. Our objective is to know what is the state of scientific research in the field of Dual VET in Spain. A scoping is carried out following the PRISMA protocol, starting from the diagnosis of Echevarría and Martínez (2019) and carrying out a bibliographic research in the main scientific databases in Spanish between 2017 and June 2023. After applying inclusion and exclusion criteria, we analysed 102 publications using bibliometric techniques. We conclude that research is at an early stage, with a small scientific community and few research networks. The studies focus on the educational field and analyse the implementation of Dual VET from a qualitative point of view. The number of quantitative studies is limited and in many cases they have a precarious statistical basis due to the inadequate use of questionnaires that have not been properly validated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Navajas Torrente, Universidad de Córdoba

Profesora en el área de Estadística e Investigación Operativa de la Universidad de Córdoba tras ejercer como docente de Ciclos Formativos durante 12 años y como Coordinadora de FP Dual en seis proyectos. Sus líneas de investigación se centran actualmente en la Estadística Aplicada y la Educación, con especial interés en la Formación Profesional Dual. Asimismo, forma parte del equipo de trabajo del Proyecto PID 2021-127031OB-I00 con el título Percepción del alumnado español sobre la utilidad esperada de la educación bilingüe (FOBE-Future of Bilingual Education), concedido en octubre de 2022.

José Angel Roldán-Casas, University of Córdoba

Profesor del área de Estadística e Investigación Operativa de la Universidad de Córdoba con un sexenio de investigación. Sus líneas de investigación se centran en la Estadística Aplicada en diversos ámbitos (entre ellos la Educación), la eponimia en la ciencia, el reconocimiento científico, sobre todo de la mujer, a lo largo de la historia. Asimismo, forma parte del equipo de investigación del Proyecto PID 2021-127031OB-I00 con el título Percepción del alumnado español sobre la utilidad esperada de la educación bilingüe (FOBE-Future of Bilingual Education), concedido en octubre de 2022.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-10-01
How to Cite
Navajas Torrente S. y Roldán-Casas J. A. (2025). Dual Vocational Education and Training in Spain: a systematic review. Revista Complutense de Educación, 36(4), 495-511. https://doi.org/10.5209/rced.96813
Section
Articles