Improving attitudes toward mathematics and teacher self-efficacy through Service-Learning and Gamification

Keywords: service learning, higher education, initial teacher training, active methodologies, mathematics education

Abstract

INTRODUCTION. Attitudes towards mathematics and teacher self-efficacy have a great influence on the involvement and academic performance of students, which is why it is important that teacher training programmes implement methodologies that favour their development in preservice teachers. METHODS. The aim of this study is to check whether the use of active methodologies in initial teacher training strengthens: a) attitudes towards mathematics, b) general teacher self-efficacy in mathematics and c) self-efficacy for the design and development of mathematics teaching materials. Specifically, service-learning (SL) and gamification have been used since both give importance to the affective aspects involved in the teaching and learning process. Research has been carried out for two consecutive years, with 120 students who have taken the subject of Didactics of Mathematics of the Degree in Primary Education with two different innovative methodological approaches. In the academic year 2021/22 through Gamification (N = 64) and in the academic year 2022/23 with SL (N = 56).

The study was conducted through a quasi-experimental design with pre/post-treatment measures of the key variables. RESULTS. The results show a statistically significant improvement (p<.001) in the three variables and also reveal statistically significant differences (p<.05) in the attitudes towards mathematics in favour of the students who participated in the SL projects with respect to the gamification projects.  DISCUSSION. The importance of using active methodologies, in particular SL and Gamification, in initial teacher training to strengthen attitudes towards mathematics and teaching self-efficacy is evidenced, and the initiatives that are being carried out to institutionalise SL in Higher Education are reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elsa Santaolalla Pascual, Universidad Pontificia Comillas

Doctora en Educación y Licenciada en Ciencias Matemáticas, especialidad Didáctica y Metodología por la Universidad Complutense de Madrid.  Profesora de Didáctica de las Matemáticas en el Grado de Educación Primaria de la Universidad Pontificia Comillas y responsable del Área ApS de la Universidad Pontificia Comillas.  Sus líneas actuales de investigación están relacionadas con las propuestas interdisciplinares en la formación de maestros, la Educación STEM y el Aprendizaje Servicio.

Olga Martín Carrasquilla, Universidad Pontificia Comillas

Doctora en Educación y Licenciada en Ciencias Biológicas por la Universidad Complutense de Madrid.  En la actualidad profesora de las materias relacionadas con las Ciencias Experimentales y su didáctica en el Grado de Educación Primaria, Educación Infantil, CAFYD y en el Máster de Educación Secundaria y Bachillerato de la Universidad Pontificia Comillas.  Las líneas de investigación están centradas en la gamificación, la interdisciplinariedad, la innovación educativa, la Educación STEM y la formación del profesorado.

Belén Urosa Sanz , Universidad Pontificia Comillas

Doctora en Ciencias de la Educación, Licenciada en Filosofía y Letras (Sección CC. De la Educación) y Diplomada en Formación Didáctica del profesorado. En el año 1985 comenzó su docencia en la Facultad de Filosofía y Letras y la Escuela Universitaria de Trabajo Social, ambas integradas años más tarde en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Pontificia Comillas, donde ha enseñado en las titulaciones de Trabajo Social, Pedagogía, Psicopedagogía, Psicología y Educación Primaria, las asignaturas relacionadas con la Metodología de Investigación y la Innovación Educativa.

Actualmente ocupa el puesto de Vicerrectora de alumnos y alumni.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-06-30
How to Cite
Santaolalla Pascual E., Martín Carrasquilla O. y Urosa Sanz B. . (2025). Improving attitudes toward mathematics and teacher self-efficacy through Service-Learning and Gamification. Revista Complutense de Educación, 36(3), 421-430. https://doi.org/10.5209/rced.96438
Section
Articles