The impact of emotional intelligence on the social integration of prospective teacher trainees

Keywords: Emotional intelligence, teacher training, preservice teacher education, social integration, higher education

Abstract

Introduction: Emotional intelligence plays a fundamental role in learning because it improves your ability to handle yourself in social and personal situations and contributes to social integration in the teaching profession. Method: A cross-sectional descriptive-correlational case study design was used. The sample consisted of 300 students from the Primary Education and Early Childhood Education grades, selected through non-probabilistic convenience sampling. 70.3% of the sample are women while men represented 29.7%. Two instruments were used: the TMMS-24 questionnaires to measure emotional intelligence and the QISES-R to evaluate social integration. Given the lack of normality of the sample, the Mann and Whitney and Kruskal Wallis U tests were used, as well as the linear regression to establish the predictability of the variable. Results: The results support the idea that emotional intelligence plays a crucial role in promoting social integration. Discussion: It is essential to promote the development of emotional intelligence in teacher training, since this contributes to better social integration and more effective professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lindsay Michelle Vázquez, Universidad de Granada

Doctoranda FPU de la línea de Diagnóstico, evaluación e intervención del departamento de Métodos de investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada. Grado en Educación Primaria, máster en Investigación e Innovación en Currículum y Formación, máster en Intervención Psicopedagógica. Temas de investigación: motivación, habilidades sociales, inteligencia emocional, integración social y competencias.

Lionel Sánchez-Bolívar, Universidad Isabel I

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. Diplomado en Trabajo Social por la Universidad de Granada y Máster en educación secundaria obligatoria y bachillerato, formación profesional y enseñanza de idiomas en la especialidad de formación y orientación laboral. Miembro del grupo de investigación HUM238 La formación del profesor como mediador del conocimiento. Profesor en la Universidad Isabel I, impartiendo docencia en el Máster del Profesorado.
Líneas de investigación:
• Orientación Educativa y Vocacional. Formación y Orientación Laboral.
• Formación Profesional y Educación Superior.
• Inteligencia Emocional.
• Habilidades Sociales.
• Motivación del alumnado.
• Perfil psicosocial del alumnado

Clemente Rodríguez-Sabiote, Universidad de Granada

Profesor titular del departamento de Métodos de investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada. Experto en metodología de la investigación y análisis de datos informatizados. Autor de numerosas publicaciones científicas indexadas en JCR y SCOPUS ha sido y es investigador colaborador en varios proyectos I+D+I y miembro del grupo de Investigación ITACA. Investigación en la transformación de los contextos y aprendizajes, HUM-893.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-06-30
How to Cite
Vázquez L. M., Sánchez-Bolívar L. y Rodríguez-Sabiote C. . (2025). The impact of emotional intelligence on the social integration of prospective teacher trainees. Revista Complutense de Educación, 36(3), 323-335. https://doi.org/10.5209/rced.93775
Section
Articles