Debates on civic education: discourse analysis of principals and teachers in the school context

Keywords: civic education, citizenship education, citizenship, citizenship competence

Abstract

INTRODUCTION. Civic education has been the subject of controversy over the last 20 years in Spain. During this time, the focus of the debate has centred, on the one hand, on how to organise the subject in terms of curriculum and, on the other, on the values that should inspire an education of this type, which would give rise in practice to a preference for certain contents or others. Thus, this paper aims to analyse the discourses of Spanish principals and teachers on the main debates about civic education in schools, since, after all, they are the ones in charge of carrying out any initiative in this respect into educational practice. METHOD. Following a qualitative methodology, 14 interviews were carried out with head teachers and 14 with teachers of the subject of "ethical and civic values", guaranteeing the greatest possible heterogeneity in terms of their selection. RESULTS. The results point to the presence of such debates in the discourse of the interviewed principals and teachers, with a plurality of perspectives on the aims or values of civic education emerging and a broad consensus on the way in which they are organised in the curriculum. CONCLUSION. Finally, a number of considerations are presented regarding possible improvements in the curricular organization and in the provision of teacher training in citizenship issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael López-Meseguer, Universidad Internacional de la Rioja

Profesor del área de Métodos de Investigación en Educación en la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Doctor en Ciencias Políticas por la Universidad Autónoma de Madrid, donde también obtuvo el graduado en Ciencias Políticas y de la Administración y cursó el Master en Democracia y Gobierno. Investigador asociado al Instituto de Estudios Sociales y Educativos de la Fundación Europea Sociedad y Educación, donde colabora en diversos proyectos de investigación. Sus áreas de especialización son la Teoría Política y Social, la Teoría de la Evaluación, y la Investigación cualitativa en Educación. 

José Luis Aparicio-Herguedas, Universidad Internacional de la Rioja

Profesor del Área de Didáctica de Didáctica de la Educación Física en la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Doctor Internacional en Investigación Transdisciplinar en Educación por la Universidad de Valladolid, con Premio Extraordinario de Doctorado. Miembro del Grupo de Investigación Metodologías Activas y Mastery Learning de UNIR. Los modelos pedagógicos y la formación y evaluación de competencias en la formación inicial del profesorado son sus áreas de especialización.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
López-Meseguer R. . y Aparicio-Herguedas J. L. (2024). Debates on civic education: discourse analysis of principals and teachers in the school context. Revista Complutense de Educación, 35(4), 775-784. https://doi.org/10.5209/rced.89074
Section
Articles