Development and validation of an instrument to measure the perception of teaching excellence in Higher Education: Pro-Excellence-ES Scale

Keywords: teachers’ role, teachers’ evaluation, teaching quality, higher education

Abstract

Introduction. The main objective of this study was to analyse the psychometric properties of a newly developed scale for assessing teaching excellence in higher education, named "Escala Pro-Excellence-ES". Methods. This research was divided into 3 phases. A first phase in which, using the Delphi method, the different items of the scale were elaborated and developed, which underwent variations after its study by the experts and the responses received in the pilot study with the participation of two focus groups (one of students and the other of teaching staff). This phase started with a total of 113 items and 4 categories and ended with 82 items in 3 categories (methodology, personal and institutional). In the second phase, the factor structure of the scale, its internal consistency and invariance by gender were tested with a total of 562 university students (310 males and 252 females) aged between 17 and 55 years (M = 20.67, SD = 3.79). Finally, in the third phase, an independent sample of 463 university students (247 males and 216 females) aged between 17 and 55 years (M = 20.69, SD = 3.85) was used to test the convergent validity of the model by means of a predictive model using the student involvement dimension. Results. The results showed this scale to be a valid, reliable and gender-invariant instrument for assessing teaching excellence in higher education. Discussion. However, this is a preliminary validation of the scale, and future studies are needed to further explore the potential of the instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Huéscar Hernández, Universidad Miguel Hernández

Elisa Huéscar Hernández: Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Psicología de la Salud en la Universidad Miguel Hernández de Elche (España). Doctora en Psicología. Imparte su docencia en las asignaturas de Expresión Corporal y Danza en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte y en Psicología del Desarrollo: Infancia y adolescencia en el Grado de Psicología. Editora asistente de la Revista Internacional de Ciencias del Deporte y miembro del comité asesor de la Revista de Investigación en Actividades Acuáticas. Autora de numerosas publicaciones científicas indexadas en JCR. En la actualidad participa en la línea de investigación relacionada con las variables motivacionales implicadas en los contextos de enseñanza-aprendizaje.

Evelia Franco Álvarez, Universidad Loyola Andalucía

Coordinadora del Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

María Jesús Lirola Manzano, Universidad de Almería

María Jesús Lirola Manzano es profesora e investigadora postdoctoral en la Universidad de Almería (UAL). Ha participado como ponente en más de 60 congresos a nivel nacional e internacional. Cuenta con numerosas publicaciones en revistas JCR y SJR. Más de 30 capítulos de libro en editoriales de primer cuartil. Miembro de diversos proyectos de investigación (I+D+i). Coordina el proyecto sobre atletismo inclusivo a nivel de Andalucía con colaboración de FAISEM. Su línea de investigación se centra en los factores psicológicos relacionados con hábitos saludables, la motivación para realizar ejercicio, la educación física, y el deporte inclusivo.

Gabriel Gastélum, Universidad Autónoma de Chihuahua

Gabriel Gastélum. Académico a tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua/Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte (México). Doctor en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Su línea de investigación se centra en el análisis de los procesos de enseñanza en la educación física y el deporte. Autor de numerosas publicaciones científicas indexadas en JCR y director de varias tesis doctorales.

Juan Antonio Moreno-Murcia, Universidad Miguel Hernández

Juan Antonio Moreno Murcia es Profesor Catedrático de Universidad en el Centro de Investigación del Deporte (CID) en la Universidad Miguel Hernández de Elche (España). Secretario ejecutivo de la International Human Motricity Network (IHMN). Presidente de la Asociación Iberoamericana de Educación Acuática, Especial e Hidroterapia (AIDEA). Editor de la Revista Internacional de Ciencias del Deporte y Revista de Investigación en Actividades Acuáticas. Director de más de 30 tesis doctorales y autor de más de 400 publicaciones indexadas. Autor de más de 30 libros. Investigador principal de proyectos de investigación (I+D+i). Su línea de investigación relacionada con las variables motivacionales implicadas en los contextos de enseñanza-aprendizaje

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-07-01
How to Cite
Huéscar Hernández E., Franco Álvarez E., Lirola Manzano M. J., Gastélum G. y Moreno-Murcia J. A. (2024). Development and validation of an instrument to measure the perception of teaching excellence in Higher Education: Pro-Excellence-ES Scale. Revista Complutense de Educación, 35(3), 529-539. https://doi.org/10.5209/rced.85910
Section
Articles