Influence of social networks on responsible consumption in Primary Education teachers

Keywords: Responsible consumption, social networks, Primary Education teachers, sustainability, Focus Group

Abstract

Currently, consumption is the main gratification of citizens, resorting to the incessant acquisition of new stimuli and experiences. This reality is increased by the use of social networks, platforms that find their main source of funding in advertising and digital marketing. Faced with this socio-economic model, the figure of teachers emerges with relevance, as role models and those responsible for the education of future generations. For this reason, the aim of this research is to explore the use of social networks and the consumption habits of teachers in the last cycle of Primary Education, as well as their repercussions on classroom activities. For this purpose, a Focus Group was carried out with six teachers from Cantabria (España). The results point to a contradictory situation where the participants, despite not considering sustainability as one of their main consumption criteria and giving in to some of the strategies employed by social networks, do pay attention to its promotion in the classroom on a regular basis. In view of this controversy, the need to make teachers aware of the importance of responsible consumption in the current context is highlighted, so that its development becomes naturalised and, therefore, its transfer to the classroom with the youngest children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Díaz-Herrera, Ayuntamiento de Alfoz de Lloredo

Miembro del Grupo I+D+i “MILET” de la Universidad de Cantabria. Interés profesional por las metodologías docentes participativas y la evaluación formativa y compartida, así como las tendencias emergentes en Educación mediadas por TIC y la repercusión de las mismas en las familias.

Irina Salcines-Talledo, Universidad de Cantabria

Universidad de Cantabria (UC). https://orcid.org/0000-0003-0170-9807. Profesora Ayudante Doctora (acreditada a Titular de Universidad) del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria. Avenida de los Castros s/n 39005 Santander (Cantabria). salcinesi@unican.es  Miembro del Grupo I+D+i “MILET” de la Universidad de Cantabria. Miembro activo de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación y de la Red Internacional ALFAMED (Alfabetización Mediática e Informacional).  Desarrollo profesional en su área de especialización, Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, focalizando su interés profesional por las metodologías docentes participativas y la evaluación formativa y compartida, así como las tendencias emergentes en Educación mediadas por TIC y la repercusión de las mismas en las familias.

Natalia González-Fernández, Universidad de Cantabria

Coordinadora del Grupo I+D+i “MILET” de la Universidad de Cantabria. Miembro activo de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación y de la Red Internacional ALFAMED (Alfabetización Mediática e Informacional). Autora de más de 100 publicaciones (artículos, Libros y capítulos de libro), relacionadas con Metodologías activo-reflexivas, alfabetización mediática, evaluación y pensamiento crítico. Profesora invitada a impartir clases en cursos de formación universitaria, programas de postgrado y máster en diferentes universidades nacionales e internacionales. Directora de tesis doctorales. Ponente y comunicadora en Congresos Internacionales. Coordinadora EBAU en la materia de “Cultura Audiovisual”. Miembro del Consejo de Dirección del Aula de Cine de la universidad de Cantabria. 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-07-01
How to Cite
Díaz-Herrera L. ., Salcines-Talledo I. . y González-Fernández N. . (2024). Influence of social networks on responsible consumption in Primary Education teachers. Revista Complutense de Educación, 35(3), 437-448. https://doi.org/10.5209/rced.85790
Section
Articles