Design and validation of a self-assessment scale of teaching digital competence and attitude towards educational innovation of in-service teachers

Keywords: digital teaching competence, secondary education, educational innovation, attitude, self-assessment, reliability, validity

Abstract

Introduction. The aim of this work is to present the results of the process of construction and validation of the Self-assessment Scale of teachers’ digital competence (TDC) and attitude towards educational innovation of in-service teachers. For this, the dimensions and categories of the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers (UNESCO, 2019) and the Common Framework for Teaching Digital Competence ­(INTEF, 2017) are considered as a basis. Method. The research is part of the instrumental studies. The reference population are secondary school teachers (two regions in the north of Chile). The piloting sample of the scale is made up of 200 people. For the validation, two procedures were used: content validity by expert judgment (10 international experts) and construct validity: exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (AFC). Cronbach's Alpha coefficient was used to establish reliability. Results. The content validity by expert judgment has made it possible to refine and adjust the initial global scale to 60 items, generating 3 subscales. The EFA establishes 3 major factors, verifying the correspondence with the three subscales of the questionnaire. The CFA indicates a good fit of the model with acceptable incremental fit indices (TLI, ILI, CFI) (0.90), as well as the RMSEA and SRMR residuals (0.06). Likewise, the parsimony-adjusted measures are high (greater than 0.07). Reliability is considered excellent (values greater than 0.90), both in the total scale and in the subscales studied. Conclusion. The self-assessment scale of digital teaching competence and attitude towards educational innovation, in light of the design and validation process developed, constitutes a robust, reliable and valid instrument for the evaluation of TDC and the attitude towards educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Dueñas Zorrilla, Faculta de Educación. Universidad de Tarapacá

Magister en Multimedia Educativa por la Universidad de Tarapacá, Chile y Magister en Desarrollo Curricular y Proyectos Educativos por la Universidad Andrés Bello, Chile.

Doctorando en Educación, Depto. de Pedagogía Aplicada de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Líneas de investigación: competencia digital docente; innovación educativa; desarrollo profesional docente; tecnología educativa.

José Tejada Fernández, Dpto. Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciado en Psicología y en Pedagogía, Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Desde 1999 ejerce como catedrático de Didáctica y Organización Escolar en el Depto. de Pedagogía Aplicada de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UAB. En la actualidad es coordinador General del Grupo de Investigación CIFO (Colectivo de Investigación en Formación Ocupacional, grupo consolidado de investigación per la Agència de Gestió i Ajuts Universitaris i de Recerca (Generalitat de Catalunya) 2005-SGR01020).

Líneas de investigación: formación de profesionales de la educación; formación para el trabajo; innovación educativa; formación por competencias, evaluación de planes y programas de educación.

Katia Verónica Pozos Pérez, Profesora Lectora de la Universidad de Barcelona del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Educación.

Licenciada en Diseño de la Comunicación Gráfica y Medios Audiovisuales por la Universidad Metropolitana, México. Maestra en Educación y Nuevas Tecnologías por la Universidad Anáhuac así como Maestra en Calidad y Procesos de Innovación Educativa y Doctora en Educación por Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora Lectora de la Universidad de Barcelona del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Educación.

Líneas de investigación: competencia digital docente, tecnologías emergentes; innovación educativa; tecnologías para la inclusión de colectivos vulnerables.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-04-17
How to Cite
Dueñas Zorrilla M., Tejada Fernández . J. . y Pozos Pérez K. V. (2024). Design and validation of a self-assessment scale of teaching digital competence and attitude towards educational innovation of in-service teachers. Revista Complutense de Educación, 35(2), 239-252. https://doi.org/10.5209/rced.85257
Section
Articles