Intervention in emotional education. Effects on the emotional competence of primary and secondary school students

Keywords: educational guidance, emotional competences, emotional education, emotional intelligence, programme

Abstract

INTRODUCTION. Despite the fact that the Organic Law 3/2020, on education, explicitly recognizes emotional education as a compulsory subject in all compulsory education, only 5% of schools currently include emotional education in their educational project (IDIENA, 2021). METHOD. The aim of this research was to evaluate the impact of an intervention in emotional education on the emotional competence of students in three different grades: 6th year of Primary, 2nd and 4th year of Secondary. A total of 142 students participated, 66 belonging to the experimental group and 77 to the control group. A quasi-experimental pretest-posttest design was used, with a mixed methodology control group. The following instruments were used: the emotional development questionnaires, CDE (9-13) and CDE-SEC; and a student notebook. RESULTS. Participating students experienced significant improvements in total emotional competence, as well as in emotional awareness, emotional autonomy and social competence. Among the three programmes applied, the one developed in the 2nd year of Secondary School was the most effective in the development of these competences. There were no significant differences in the effects of the programme according to the sex of the participants. DISCUSSION. This research provides evidence of the benefits of emotional education in the development of emotional competences at three key moments in the students' school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Ángeles de la Caba-Collado, Universidad del País Vasco

Doctora en Pedagogía, licenciada en Psicología y en Derecho. Trabaja como profesora titular del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE), en la facultad de FICE de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Ha desempeñado labores docentes en materias de Psicología, Diagnóstico en Educación, Educación Sociopersonal, Educación Afectiva y Programas de Intervención Educativa. En la actualidad imparte clases en el grado de Pedagogía y Educación Social (Orientación Educativa y Social), en el máster de Secundaria (Orientación y Tutoría, Orientación Sociopersonal) y en másteres de Investigación educativa (Investigación y Orientación para el Desarrollo de Programas Multiculturales).

Las líneas de investigación, que giran en torno al desarrollo de competencias y valores sociales, emocionales y de ciudadanía, tiene tres ejes temáticos fundamentales. Por un lado, los trabajos de intervención para la mejora de competencias sociopersonales, tanto en el ámbito de educación formal de la enseñanza obligatoria, como no formal, llevados a cabo conjuntamente con menores, familias y educadoras/educadores. Por otro lado, los trabajos sobre valores sociopersonales y actividades de participación en el currículum escolar. Finalmente, los trabajos situados en el contexto universitario.

Núria Pérez-Escoda, Universidad de Barcelona

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona y profesora titular del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Codirectora del Postgrado en Educación Emocional y directora del GROP (Grupo de Investigación en Orientación Psicopedagógica) y fundadora (junto con otros) de la FEM (Fundación para la Educación Emocional). Su línea de investigación es la educación emocional.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-29
How to Cite
Berastegui-Martínez J., de la Caba-Collado M. Á. . y Pérez-Escoda N. . (2024). Intervention in emotional education. Effects on the emotional competence of primary and secondary school students. Revista Complutense de Educación, 35(1), 187-197. https://doi.org/10.5209/rced.83087
Section
Articles