Organizational Analysis of Accredited Second Chance Schools in Spain

Keywords: accreditation, innovation, continuation of education, organization

Abstract

INTRODUCTION. Due to lacking specific regulation, Second Chance Schools (E2O, its Spanish acronym) can be managed with greater flexibility than ordinary schools. Our aim is to identify the organizational dimensions of accredited E2O in Spain and how they facilitate and foster social inclusion of their students. METHOD. We combine qualitative and quantitative research methods, triangulating sources and methods to gather and analyze information. We conducted 24 semi-structured interviews with headteachers and teams in E2O, and a survey with 351 youngsters who had finished their education in these institutions in schoolyear 2019-2020. RESULTS. Our results point to the mission of these organizations, all of which relate educational practice to social transformation. Additionally, most Second Chance Schools are run by the structure of a Foundation. Most of these organizations take the advantage of a wider framework of management resources and complex and diverse cooperation networks. E2O perceive their accreditation as an opportunity to strengthen networks, systematize organizational processes and acknowledge the quality of their performance. Evidence points to the innovative feature of these institutions, learning organizations able to produce knowledge. All of this is supported by the wide recognition of their performance as indicated by their former students. DISCUSSION. We suggest that flexibility is a cornerstone of these institutions to address inclusion in individualized ways. Furthermore, greater acknowledgement, particularly by public administrations, would support project management as well as their contribution to the design of social, labor and educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ignacio Martínez-Morales, Universitat de València

Profesor en el Departamento de Sociología y Antropología Social de la Universitat de València y miembro del grupo de investigación Transicions (GIUV2013-093). Ha participado en proyectos de investigación autonómicos, nacionales y europeos en torno al abandono escolar, la formación profesional y los programas para la inserción educativa y laboral de jóvenes en situación vulnerable, como las Escuelas de Segunda Oportunidad, sobre las que ha dirigido el estudio “Jóvenes en las Escuelas de Segunda Oportunidad (E2O) acreditadas en España: perfil, trayectoria y condiciones de éxito”, promovido por el Ministerio de Educación y Formación Profesional

Fernando Marhuenda-Fluixá, Universitat de València

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar en la Universitat de València, coordinador del grupo de investigación Transicions (GIUV2013-093). Ha dirigido 3 i+d de plan nacional, un i+d de la Generalitat Valenciana (y en la actualidad está codirigiendo uno), además de participar en i+d del 4º y 5º Programa Marco de la UE y varios Leonardo y Erasmus. Profesor en el grado de Educación Social y el máster de Economía Social (entidades no lucrativas) de la UV.

María José Chisvert-Tarazona, Universitat de València

Profesora Titular de Organización y Dirección de Centros Educativos en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Universitat de València. Es Doctora en Filosofía y CC. de la Educación y miembro del grupo de investigación Transicions (GIUV2013-093). Sus líneas de investigación giran en torno a la acreditación de las cualificaciones profesionales, la formación y orientación profesional y la organización escolar. Ha sido investigadora principal de un proyecto financiado por la Universitat de València (2013-2014) y de un contrato financiado por las Escuelas de Segunda Oportunidad dirigido a profundizar en el modelo de estas organizaciones  (2020-2021).

Raúl Tárraga-Mínguez, Universitat de València

Profesor titular en el Dpto. de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València. Anteriormente fue maestro de educación especial en diferentes escuelas públicas de la Comunidad Valenciana. Ha dirigido varios proyectos de I+D+I y publicado alrededor de un centenar de artículos. Sus líneas de investigación giran en torno a la educación inclusiva y la formación del profesorado en el ámbito de la educación inclusiva

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-29
How to Cite
Martínez-Morales I., Marhuenda-Fluixá F., Chisvert-Tarazona M. J. y Tárraga-Mínguez R. (2024). Organizational Analysis of Accredited Second Chance Schools in Spain . Revista Complutense de Educación, 35(1), 93-102. https://doi.org/10.5209/rced.82688
Section
Articles