Analysis of programmes aimed at promoting inclusive education through creative strategies

Keywords: school activities, creativity, inclusive education, pupil integration, teaching programme

Abstract

INTRODUCTION. The possibilities offered by the school context are essential to make inclusion effective. In this sense, creative strategies represent a valuable opportunity, since creativity and social tolerance share mechanisms aimed at revaluing original and diverse situations. The aim of this paper is to develop the systematic analysis of educational programmes aimed at promoting inclusive education and supported by creative strategies. METHOD. This documentary study has been adressed from a mixed approach, essentially supported by qualitative methodology with a content analysis. Initially, 289 documents were detected, from which a total of 21 school intervention programmes that met the established criteria. RESULTS. As results, it should be noted that the indicators of inclusion included within the objectives of the programmes vary according to the educational stage at which they are aimed, with those relating to improving social interaction and encouraging opinions predominating. Awareness raising and communication are the most frequent creative indicators for promoting school inclusion. Learning activities are mainly related to composition and drawing, while technological and artistic resources are the most frequently proposed. DISCUSSION. The premise of inclusive education supported by the creative approach is included in certain school programmes, although there is room for improvement. The results of this work provide teachers with knowledge about the type of creative indicators, activities and resources that can be useful to promote school inclusion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María del Pino Díaz-Pereira, Universidad de Vigo

M. Pino Díaz-Pereira es Doctora en Psicología por la UNED (2003), Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Didácticas Especiales y coordinadora del Máster en Intervención Multidisciplinar en la Diversidad en Contextos Educativos (Universidad de Vigo). Ha impartido numerosos cursos de doctorado y seminarios sobre la fundamentación conceptual de la creatividad, su evaluación y el diseño de metodologías para su desarrollo. Actualmente, participa como investigadora en el Proyecto Worldplaces-Workplaces Working for Women's Integration (GAP-101038328), financiado por la Comisión Europea enfocado al diseño de metodologías creativas para favorecer la inclusión sociolaboral de mujeres inmigrantes. Cuenta con 3 sexenios de investigación y 4 quinquenios docentes.

 

Joseba Delgado-Parada, Universidad de Vigo

Joseba Delgado Parada es Graduado en Educación Primaria y Máster en Intervención Multidisciplinar en la Diversidad en Contextos Educativos (Universidad de Vigo). Es investigador en el proyecto europeo Worldplaces-Workplaces Working for Women's Integration (GAP-101038328) y doctorando del programa de doctorado de Ciencias de la Educación y del Comportamiento (Universidad de Vigo). Su tesis doctoral se centra en las metodologías creativas sustentadas en las TIC y su aplicación con colectivos vulnerables.

 

 

María-Carmen Ricoy, Profesora Titular de Universidad de la Universidad de Vigo

Soy Doctora en Ciencias de la Educación, UNED, 2001 (con Premio Extraordinario) y Profesora Titular de la Universidad de Vigo, en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación. Llevo trabajando en la Universidad 15 años.
He publicado más de medio centenar de artículos en revistas científicas españolas y extranjeras y, de ellos, más de una docena en revistas que se encuentran indexadas en el JCR. Asimismo, he publicado algún libro, multitud de capítulos de libros sobre temáticas relacionadas con la educación y diferentes materiales didácticos. Soy evaluadora externa de diferentes revistas científicas, encontrándose algunas de ellas indexadas en el JCR.
He participado como miembro y directora en multitud de proyectos, asimismo en la actualidad continua trabajando y dirigiendo distintos estudios. Fui conferenciante o comunicante en más de un centenar de congresos, simposios o jornadas nacionales e internacionales (en Alemania, Austria, Letonia, Italia, Israel, Portugal, España, etc.). He realizado estancias de investigación en la Universidad Autónoma de Madrid, la Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid), la Universidad de Bath (Reino Unido), la Universidade do Minho y la Universidade de Tras Os Montes e Alto Douro (Portugal).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-29
How to Cite
Díaz-Pereira M. d. P., Delgado-Parada J. y Ricoy M.-C. (2024). Analysis of programmes aimed at promoting inclusive education through creative strategies. Revista Complutense de Educación, 35(1), 45-56. https://doi.org/10.5209/rced.82449
Section
Articles