Knowledge and naturalization of gender stereotypes in secondary school students and their relationship to peer group acceptance

Keywords: stereotype, adolescence, sex roles, peer group

Abstract

INTRODUCTION. Recent research in the adolescent population points to the persistence of a stereotypical view of gender categories. However, there are indications of changes in the way these categories are currently understood. In order to explore these transformations in depth, it is necessary to check whether the stereotypical gender attributes are known, but also if they are considered natural, static or whether the female/male categories are understood as unidimensional. These characteristics have been identified as key to understanding recent transformations in conceptions of gender. METHOD. The present research analyzed the dimensions of acceptance, naturalization, and stability of stereotypes as well as the one-dimensionality of gender categories, on the basis of data collected by a questionnaire designed for the study. In addition, different response profiles were related to social acceptance from their peers in class, measured by Sociescuela sociometric test (Martín-Babarro, et al., 2008). Both instruments were administered to a sample of 242 secondary school students from a secondary school in the southern suburbs of the Community of Madrid. RESULTS. The results indicated that most of the sample investigated did not consider stereotypical gender attributes as natural and static characteristics of individuals. On the other hand, boys tended to accept, naturalize, and consider these attributes more static than girls. However, boys with more flexible responses had a higher degree of acceptance by their peers in the classroom. DISCUSSION. The findings showed a tendency among respondents towards a flexible conception of gender categories, in which the traditional attributes associated with men and women were not understood as given but rather as subject to change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irene Solbes Canales, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Psicología, Profesora Contratada Doctora de la Facultad de Educación (Departamento de Investigación y Psicología en Educación), Universidad Complutense de Madrid. A lo largo de su carrera investigadora ha participado en múltiples investigaciones en Psicología Evolutiva en diversos ámbitos del desarrollo cognitivo, social y emocional. En el área del desarrollo social, ha trabajado en el estudio de las actitudes sociales en la infancia (estereotipos étnicos y de género) así como las actitudes sociales asociadas a la diversidad humana en general (el sobrepeso y los distintos tipos de complexión física). Dentro de estas temáticas, ha participado en congresos nacionales e internacionales, así como en libros y revistas del área (Anales de Psicología, Psicothema, Cultura y Educación, etc.). A lo largo de su formación predoctoral y como doctora he realizado diversas estancias en Universidades de Argentina, Francia, Estados Unidos, Australia y Méjico.

Irene Martínez Martín, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación. Profesora Ayudante Doctora en la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento Estudios Educativos desde el año 2015. Licenciada en Psicopedagogía y Diplomada en Educación Social en esta misma universidad, así como una beca predoctoral para la realización de su Tesis. Sus principales líneas de investigación son: pedagogías feministas, justicia social, ciudadanía y educación, formación del profesorado y desarrollo decolonial. Bajo estas temáticas ha publicado artículos científicos y capítulos de libro, siendo las más significativas en editoriales como Grao y Dykinson y en revistas indexadas en SCOPUS, Emerging Sources Citation Index y WOS como Educación XX1 (2017, n º20 (1) y Foro de Educación (2016, nº20). Además, participa en congresos nacionales e internacionales de interés para el área, así como en actividades formativas y de divulgación científica.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-10-02
How to Cite
Bernardos Hernández A., Solbes Canales I. y Martínez Martín I. (2023). Knowledge and naturalization of gender stereotypes in secondary school students and their relationship to peer group acceptance. Revista Complutense de Educación, 34(4), 857-868. https://doi.org/10.5209/rced.80172
Section
Articles