La emergencia educativa ante el desafío pandémico mundial. La brecha digital y la falta de igualdad de oportunidades

Keywords: education system, technology, pandemics, inequality

Abstract

INTRODUCTION. The global pandemic caused by COVID-19 put countries to the test in the economic, social, health, political and educational fields. Although the confinement of society was a response almost supported by all countries, the response to education was very uneven. In this article we have tried to analyze this response in order to reflect on the need to establish preventive measures that prepare educational systems and their members for unexpected situations such as the 2020 COVID-19 pandemic. Situation that forced the implementation of the modality of virtual teaching in schools and universities. METHODOLOGY Following a qualitative methodology based on critical hermeneutics, the existing scientific literature on the response of educational systems to the health challenge has been analyzed. This analysis has focused on a selection of countries with a presence in the 2018 PISA report for each of the five continents. RESULTS The results indicate that governments rushed to continue classes during confinement with virtual educational platforms and web spaces with digital content. DISCUSSION Despite their efforts, in all cases it has been proven that the digital divide continues to exist and a lack of equal opportunities among students, as well as a worrying lack in teachers of digital pedagogical training and proper use and selection of technological tools. These shortcomings have occurred in countries with great economic potential and with excellent results in PISA reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Novella García, Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Doctor en Pedagogía. Doctor en Filosofía Política con mención internacional. Máster Universitario en Ética y Democracia por la Universidad de Valencia. Profesor Honorario de la Universidad Nacional de Villarrica del Espíritu Santo (Paraguay). Profesor de Magisterio en la Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación de la Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir. Área de investigación y publicaciones en torno a política y legislación educativa, ética y democracia y educación comparada. IP del grupo de investigación Política educativa: perspectiva nacional y supranacional. Colaboró como asesor técnico pedagógico para la Coordinación Departamental de Supervisiones Educativas del Guairá (Ministerio de Educación y Cultura, Paraguay). Miembro de la Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC). Director del Máster en Educación Comparada y Supranacional en perspectiva intercultural.

Daniel Ernesto Stigliano, Buenos Aires University

Profesor en Química (Universidad Tecnológica Nacional). Licenciado en Educación (Universidad Nacional de Quilmes). Diplomado en Educación en Emergencias (Fordham University). Magister en Psicología Cognitiva y Aprendizaje (FLACSO), Máster en Psicología Cognitiva (Universidad Autónoma de Madrid) y Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de La Plata). Miembro Honorario de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y la Investigación y de la Fundación Nuestra Historia (Argentina) de la que es responsable del área de Historia de la Educación. Actualmente es profesor de la Especialización Superior en Docencia Universitaria de la Universidad de Buenos Aires. Miembro del Comité Académico de la Especialización en Docencia Universitaria y Director de la Maestría en Gestión de las Organizaciones Educativas en la Universidad Nacional del Oeste (Argentina). Área de investigación y publicaciones en torno a historia de la educación. Autor de numerosas colaboraciones para journals y de libros y capítulos de libros para las editoriales Métodos, Noveduc, Homo Sapiens de Argentina, CEP y PPC de España.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-07-05
How to Cite
Novella García C. y Ernesto Stigliano D. . (2023). La emergencia educativa ante el desafío pandémico mundial. La brecha digital y la falta de igualdad de oportunidades. Revista Complutense de Educación, 34(3), 617-627. https://doi.org/10.5209/rced.79859
Section
Articles