Barriers to access early childhood education (0-3 years) for families at social risk: An analysis of family and professional discourses in five Spanish metropolitan areas

Keywords: Early childhood education, Access to education, Social inequality, Qualitative analysis

Abstract

INTRODUCTION. It is well recognized that children from "vulnerable" family backgrounds participate less in quality early childhood education and care (ECEC), including in Spain. The objective of the article is to examine the barriers faced by families at social risk or in a situation of poverty for the enrollment of their children from 0 to 3 years old in the first cycle of ECEC in Spain, based on a broader policy-oriented project. METHOD. A qualitative study has been implemented in 2019 in five localities / metropolitan areas: Madrid, Valencia, Barcelona, ​​the Basque Country and Seville. We have carried out semi-structured interviews with 35 families and discussion groups or group interviews with 40 technical, key informants. The data collected have been transcribed and analyzed within a qualitative-inductive analytical logic, in particular following the thematic analysis outlined by Braun and Clarke (2006). RESULTS. A wide range of factors are identified that prevent access to ECEC 0-3 in Spain, including organizational-bureaucratic, ideological, financial, and those related to the issue of mobility and the protection system. In addition, it shows the different importance these barriers have according to the socioeconomic level of the families. DISCUSSION. Our results coincide with other investigations and reviews in the organization of barriers into different categories, despite the differences in the way they are categorized. Our analysis furthermore suggests a more complex relationship between these elements, especially in relation to the socio-economic circumstances of the families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Poveda, Universidad Autónoma de Madrid

David Poveda es profesor titular de universidad en la Facultad de Psicología de la
Universidad Autónoma de Madrid. Sus intereses de investigación se centran en: (1) la
prácticas lingüísticas orales y escritas de los niños y las niñas en una variedad de contextos
socio-educativos; (2) comprender una diversidad de condiciones sociales (e.g. culturales,
institucionales, étnicas, de género, de clase social, de tipología familiar, geográficas) en las
que se desarrolla y educa la infancia contemporánea; (3) examinar el papel de los elementos
anteriores en la construcción de la desigualdad social y educativa. Ha participado en varios
proyectos de investigación y tiene amplia experiencia en investigación etnográfica y
cualitativa en educación.

Karmele Mendoza Pérez, Universidad de Extremadura

Karmele Mendoza es profesora ayudante doctor en la Universidad de Extremadura. Sus líneas
de investigación son las siguientes: (1) menores y jóvenes migrantes; (2) ciudad e
inmigración; (3) cuerpo e inmigración; (4) prácticas y procesos de socialización en diversos
contextos socio-educativos. Desde el punto de vista metodológico-teórico, le interesa abordar
estas líneas de investigación desde una perspectiva cualitativa y etnográfica, donde prime
experimentación y colaboración de los y las participantes.

Mitsuko Matsumoto, Universidad Internacional de La Rioja

Mitsuko Matsumoto es profesora en la Facultad de Educación de la Universidad Internacional
de La Rioja (UNIR).Tiene formación internacional en el campo de la educación, incluyendo
un doctorado (DPhil) en Estudios Educativos por la Universidad de Oxford. Forma parte de
los grupos de investigación de diferentes universidades y ha participado en diferentes
proyectos europeos. Sus áreas de investigación incluyen: 1) Infancia y jóvenes
desfavorecidos; 2) métodos de investigación participativos, visuales y multimodales con niños
y jóvenes; 3) Alfabetización digital en la infancia; 4) Educación, conflicto y paz.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-04-14
How to Cite
Poveda D., Mendoza Pérez K. y Matsumoto M. (2023). Barriers to access early childhood education (0-3 years) for families at social risk: An analysis of family and professional discourses in five Spanish metropolitan areas . Revista Complutense de Educación, 34(2), 427-436. https://doi.org/10.5209/rced.79380
Section
Articles