Use of ICT by teachers during confinement due to the COVID-19 and the students’ level of connection in Physical Education

Keywords: COVID-19, digital divide, distance education, physical education, technological innovations, teachers

Abstract

Faced with the COVID-19 pandemic situation, the use of Information and Communication Technologies (ICT) acquired a great deal of importance within the educational system in general and the PE area in particular. The aim of this study was to analyze: (1) the computer applications most used by PE teachers; (2) the variables that influenced their greater or lesser use; and (3) the number of students who connected before and after Easter and the effect of the digital divide.

Quantitative descriptive and exploratory design. An on-line ad hoc questionnaire was designed and administered to a sample of 526 PE teachers and different statistical analyses were carried out. The results show that teachers used a wide variety of computer applications in this situation, with a greater use made of the institutional e-mail, cloud storage and word processors, as well as the Office 365 toolkit. The influence of different variables in the use of ICT was analyzed, finding few significant differences, except in the evaluation. Finally, it was found that the number of connected students increased significantly after the Easter holidays, and that there is a digital divide, with increasing connectivity depending on the socio-cultural level of the families. It is concluded that the COVID-19 confinement has powerfully affected the use of ICT by PE teachers and that it would be interesting to carry out more research on its effects in the following courses and in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Fuentes Nieto, Universidad de Valladolid

Doctora en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, premio extraordinario de doctorado 2011(Universidad de Las Palmas). Licenciada en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (Universidad Politécnica de Madrid). Profesora asociada en la Facultad de Educación de Segovia. Profesora de Educación Física en Secundaria y en Ciclo Superior de Enseñanza y Animación Sociodeportiva (IES La Albuera). Miembro de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Principales líneas de investigación: educación física, evaluación formativa y compartida, formación inicial del profesorado, formación permanente del profesorado y Trabajos de Fin de Grado.

Borja Jiménez Herranz, Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León

Doctor en Educación, premio extraordinario de doctorado 2016 (Universidad de Valladolid). Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (Universidad Autónoma de Madrid). Diplomado en Magisterio, especialidad de Educación Física, premio extraordinario fin de carrera (Universidad de Valladolid). Maestro de Educación Física en CEIP Agapito Marazuela (Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León). Miembro del Grupo de Trabajo Internivelar de Investigación-acción en Educación Física de Segovia. Principales líneas de investigación: educación física, evaluación formativa y compartida y metodologías participativas

Víctor Manuel López-Pastor, Facultad de Educación de Segovia(Universidad de Valladolid)

Doctor en Educación desde 1998, Catedrático de Universidad y profesor a tiempo completo en la Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid). Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Coordinador de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Director de 20 tesis doctorales y autor de numerosos libros y artículos científicos. Principales líneas de investigación: evaluación formativa y compartida, formación inicial y permanente del profesorado, investigación-acción e innovación docente, didáctica de la educación física y educación infantil.

Carla Fernández Garcimartín, Universidad de Valladolid

Docente contratada predoctoral en la Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid). Doctoranda en el Doctorado de Investigación Transdisciplinar en Educación (Universidad de Valladolid). Máster en Investigación en Ciencias Sociales, Educación, Comunicación Audiovisual, Economía y Empresa por la Universidad de Valladolid. Graduada en Educación Primaria y Educación Infantil (Universidad de Valladolid). Miembro de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Principales líneas de investigación: educación física, evaluación formativa y compartida, formación inicial del profesorado, Trabajos de Fin de Grado.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-04-14
How to Cite
Fuentes Nieto T., Jiménez Herranz B., López-Pastor V. M. y Fernández Garcimartín C. (2023). Use of ICT by teachers during confinement due to the COVID-19 and the students’ level of connection in Physical Education . Revista Complutense de Educación, 34(2), 401-414. https://doi.org/10.5209/rced.79371
Section
Articles