School choice or school pilgrimage? Pathways of students migrating from urban to rural schools in Chile

Keywords: school career, choice of school, rural school, urban school

Abstract

This qualitative analysis investigates the school paths and factors that affect students' shift from urban to rural schools. Rural schools in Chile are increasingly receiving students from urban establishments and, despite the current policy on school inclusion, urban school culture’s exclusive forces are strongly present. Across semi-structured interviews to mothers of students who migrated from urban to rural schools, results show that different narratives are established in terms of the choice of school, according to students’ cultural capital, the school experience, and their expectations for what the school system should provide. Hence, we called school pilgrimage to mothers’ school choice journey to focus on meeting their children’s academic and socio-economic needs. We argue that inclusion policy fails to eradicate exclusion practices in urban schools, shaping non-linear pathways, and indeed rural school emerges as an inclusive institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Gloria Núñez Muñoz, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesora Adjunta de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (PUCV), Doctora en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile en cotutela con la Université Bordeaux 2 Victor Segalen. Su línea de investigación es la educación rural, siendo Investigadora Responsable de proyectos financiados por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo, ANID. Uno de sus principales focos de estudio ha sido los efectos del cierre de escuelas rurales en Chile e inclusión en escuelas rurales.

Mauricio Humberto Díaz Araya, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicólogo, Magíster en Psicología con mención en Psicología Comunitaria,  candidato a doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, becario doctorado nacional ANID (Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo, Chile. Ejerce como facilitador del equipo de Éxito Académico y docente de la Universidad Católica del Norte. Sus líneas de investigación son trayectorias académicas de estudiantes primera generación universitaria, movilidad social y retención en la universidad y trayectorias académicas de estudiantes rurales.

Bryan González Niculcar, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicólogo, Licenciado en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, ha ejercido como profesor agregado de la escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y cuenta con experiencia de trabajo interdisciplinario en diversos proyectos de investigación e innovación en temáticas vinculadas a la educación y las transformaciones de los espacios rurales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-04-14
How to Cite
Núñez Muñoz C. G., Díaz Araya M. H. y González Niculcar B. (2023). School choice or school pilgrimage? Pathways of students migrating from urban to rural schools in Chile . Revista Complutense de Educación, 34(2), 265-275. https://doi.org/10.5209/rced.77343
Section
Articles