Integration of media competence in secondary school Language and Literature textbooks

Keywords: media literacy, digital skill, textbook, learning activities, didactic innovation

Abstract

INTRODUCTION. In contemporary society, the complete presence of audiovisual media requires a priority development of media competence and all its dimensions (technique, ethic, content...) in education systems. Textbook is the more used material inside the classrooms, which provides the majority of contents and activities. For this reason, it is expected to satisfy this social and curricular demand. METHOD. The global objective of this research is study to what extend activities aimed at promoting media literacy are included in recent manuals of two editorial projects of Language and Literature in the four years of secondary school. To do so, we have applied an evaluative research design in order to analyze the number and type of these activities, as well as methods used and skills promoted in their implementation. RESULTS. The findings show a low number of activities (6.30%). Tasks associated with looking for information on the Internet are the most numerous (2.9%), and those regarding social networks are the least included ( .13%).  It is also observed that these activities are not enough involved with promoting media literacy’s capacities. DISCUSSION. It is concluded the requirement of a greater incorporation -quantity and quality- of audiovisual activities in textbooks. Moreover, teachers need to be trained to compensate these weakness, and improve the formation of citizens in digital society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María-José Higueras-Ruiz, Universidad de Granada

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Granada (UGR). Ha realizando su tesis doctoral sobre la producción ejecutiva-creativa de series de ficción televisiva, contratada por la UGR dentro del programa de Formación de Profesorado Universitario (FPU) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de España. Es miembro del Grupo de Investigación CommuniCAV (PAI SEJ-585) y del Proyecto de Investigación de Excelencia Transmedialización y crowdsourcing en las narrativas de ficción y no ficción audiovisuales, periodísticas, dramáticas y literarias (Ref. CSO2017-85965-P). Ha publicado artículos en destacadas revistas científicas, y participado en congresos internacionales sobre comunicación y producción televisiva. 

 

María Pilar Núñez-Delgado, Universidad de Granada

Profesora Titular del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada. Dirige el grupo de investigación HUM508 del PAIDI. En los últimos diez años ha participado en proyectos de investigación de ámbito autonómico (2), nacional (4 I+D +l), europeo (4) e Iberoamericano (3), sobre diversos temas relacionados con su área de conocimiento. En la actualidad es IP del proyecto I+D+I “Canon de lecturas, prácticas de educación literaria y valores de la ciudadanía europea: claves axiológicas y propuestas para la igualdad de género y la multiculturalidad”, con código PID2019-105913RB-I00 y responsable en la UGR de la línea 2.2. (Children’s Universities) de la Alianza Europea “Arqus”. Es autora de 14 libros, 38 capítulos de libros y 59 artículos de investigación. Ha dirigido 13 tesis doctorales con investigaciones sobre distintos aspectos de la enseñanza de la Lengua y la Literatura. Ha organizado varios congresos internacionales, como el de la Sociedad Española DLL, el de la Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad o el I Foro de Expertos en Comprensión Lectora.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-25
How to Cite
Higueras-Ruiz M.-J. y Núñez-Delgado M. P. (2022). Integration of media competence in secondary school Language and Literature textbooks. Revista Complutense de Educación, 33(4), 691-700. https://doi.org/10.5209/rced.76504
Section
Articles