Networked Arts Education Ecosystem: a review of the background, possibilities and perspectives in the digital era.

Keywords: Online Art Education, Digital Pedagogies, Virtual Education, Online Training, Art Education, Personalized education

Abstract

Introduction. The purpose of this paper is to present a state of the art of Art Education in Network and to draw its pedagogical ecosystem. Method. From the most outstanding national and international researches that deal with Art Education on the Net, we reflect on the four educational models in which artistic training is generated incorporating the digital: e-learning, b-learning, m-learning and u-learning. We expand the terminology in relation to the figure of the teacher and identify the formative contexts of networked experiences. From there we draw the pedagogical ecosystem of the model. Results. The data analyzed allow us to identify that Networked Art Education does not only imply digital experiences, since it implies a model that can be open to face-to-face experiences and to art experiences that occur in person and between people. Discussion/Conclusions. The rise of Art Education on the Net indicates that universities should undertake a coherent offer from the arts for future teachers in accordance with the contemporary education of the 21st century and in line with Digital Pedagogies. However, the limits and scope of this training must be understood from the complexities and needs of art itself, in order to design a quality Networked Arts Education.

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Author Biographies

Martín Caeiro-Rodríguez, Universidad de Zaragoza

PhD in Fine Arts (2008, University of Vigo); Degree in Fine Arts (2003) and Diploma of Advanced Studies (2005) at the Faculty of Fine Arts of Pontevedra; Course of Pedagogical Adaptation (CAP) at the Faculty of Education Sciences (Pontevedra, 2004); Accredited by ANECA, he has taken many training courses focused on artistic practice, research and teaching. He is currently a member of the Faculty of Education of the University of Zaragoza in the Department of Musical, Plastic and Body Expression. He has been director of the Department of Visual and Plastic Arts Didactics (2015-2020) at the International University of La Rioja (UNIR) and professor of several subjects in the Master of Teacher Training in Secondary Education (Specialty Drawing and Plastic Arts), and in Infant and Primary School Grades, an activity he combines with the Direction of End of Master and End of Degree Works. He has written a doctoral thesis on the concept of the "imaginal": The Imaginal Kingdom: a journey from the natural to the real and vice versa;.Several exhibitions such as Zoographies of the Soul (Museo Verbum. Casa das palabras de Vigo, 2007), Neuston Project, Experiment 1: exploring the interface (Museo del Mar de Vigo, 2009). Co-editor of the books Guía práctica de la Carrera Investigadora en Bellas Artes (University of Vigo, 2007), Notas para una investigación artística (University of Vigo, 2008) and La cultura transversal: colaboraciones entre arte, ciencia y tecnología, (University of Vigo, 2010); He has published several articles such as: El aborigen y sus imágenes (Revista Latinoamericana de Filosofía, Política y Humanidades Araucaria, 2009);, Exponer lo imaginal: reproducir y representar (Revista Arte, Individuo y Sociedad, Universidad Complutense de Madrid, 2009); Tecnopatías de la educación artística: reflexiones en torno a la enseñanza y aprendizaje digital del arte (Biblioteca ONLINE, 2015); o el relato Othijerero y el agujero mágico (Editorial Xerais de Vigo,( 2008)

Víctor Murillo-Ligorred, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca. Doctor en Filosofía, por la Universidad de Zaragoza. Título de la tesis. Filosofías de la imagen: relaciones entre fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter. Estancia de investigación en la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria. En el departamento de dibujo. Actualmente, profesor ayudante doctor en el área de didáctica de la expresión plástica, del Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal, de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. En las asignaturas del Grado de Primaria de educación visual y plástica y en el máster de aprendizaje a lo largo de la vida de esta misma universidad. Miembro del equipo de trabajo del proyecto de investigación nacional (FFI2017-84944-P) Imágenes, acción y poder. Agencia icónica y prácticas de la imagen contemporánea. Miembro efectivo del grupo de investigación avalado por el gobierno de Aragón Grupo Referencia (H29). Estética y filosofía de la imagen. Sus últimos artículos publicados han sido en revistas como Laocoonte, Aisthesis, Artnodes o Arte y Políticas de identidad. También destaca la coordinación del libro Educación artística hoy: el reto en la sociedad de la imagen, del año 2018.

Alfonso Revilla Carrasco, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Educación por la Universidad de Zaragoza y Bellas Artes por la Universidad Complutense. Máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte y Máster en Museos: educación y comunicación y doctorado en didáctica de arte africano. Estancias internacionales en Coimbra, San Peterburgo, Costa de Marfil y Mali. Estancias nacionales en las Universidades de Lérida, Vallladolid y Córdoba. Mantiene varias líneas de investigación en didáctica del arte negroafricano y ABP en educación plástica. Es miembro del Grupo de Investigación del Gobierno de Aragón S50_17R ARGOS y colabora con el Grupo GRASE y el Grupo ODAS de la Generalitat de Cataluña.

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Published
2022-05-25
How to Cite
Caeiro-Rodríguez M., Murillo-Ligorred V., Revilla Carrasco A. y Ramos-Vallecillo N. (2022). Networked Arts Education Ecosystem: a review of the background, possibilities and perspectives in the digital era. Revista Complutense de Educación, 33(4), 679-690. https://doi.org/10.5209/rced.76499
Section
Articles