Ethics and Pedagogy: Reflections on Pygmalion

Keywords: philosophy of education, values-based education, ethics, teacher training

Abstract

INTRODUCTION: This paper focuses on the interpretation of the books and the film that inspired this research, highlighting its critical content that can apply for the educational context of the Bachelor of Preschool Education, Primary Education, and Pedagogy. As a starting point, we take the classical myth of Pygmalion, firstly recorded by the Latin poet Ovid, and we will also analyse the theatre play by George Bernard Shaw and the film based upon this myth, to reflect on educational practices from the point of view of pedagogy and moral philosophy. METHODOLOGY: By means of a content analysis of the texts and the film above mentioned, some basic concepts in education will be addressed. The chosen methodology, qualitative in this case, has been mainly based on the review of primary and secondary sources, and on a critical selection on the most relevant aspects which can support teacher training and self-awareness of teaching practices. DISCUSSION: This paper concludes with a section that summarizes the main considerations and reflections derived from the content analysis carried out in the previous sections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Ángeles Goicoechea Gaona, Universidad de La Rioja

Doctora en Pedagogía y Profesora Contratada Doctora de Teoría e Historia de la Educación en Universidad de La Rioja. Miembro del grupo de investigación ‘Igualdad y Género’.

Ha realizado varias estancias de investigación en Universidades españolas y extranjeras (Francia, Argentina y México). Su interés por la educación social y la cooperación para el desarrollo han marcado el ejercicio de su docencia, así como de su investigación. Además, en la actualidad se centra en estudios relacionados con la educación para la convivencia, el género, y la diversidad afectivo-sexual.

Olaya Fernández Guerrero, Universidad de La Rioja

Licenciada y Doctora en Filosofía por la Universidad de Salamanca y Licenciada en Periodismo por la Universidad Pontificia de Salamanca. Actualmente es profesora contratada doctora de Filosofía Moral en la Universidad de La Rioja. Desde 2021 es la investigadora principal del grupo ‘Igualdad y Género’.

Ha realizado estancias investigadoras posdoctorales en Inglaterra, Brasil, Francia, Eslovaquia y Letonia. Sus líneas de investigación se centran en la filosofía contemporánea, la mitología griega y los estudios de género.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-25
How to Cite
Goicoechea Gaona M. Á. y Fernández Guerrero O. (2022). Ethics and Pedagogy: Reflections on Pygmalion. Revista Complutense de Educación, 33(4), 565-574. https://doi.org/10.5209/rced.76307
Section
Articles