Analysis of teaching practice from the perspective of the pedagogy of otherness: A qualitative and comparative research

Keywords: ethics, education, Lévinas, pedagogy of otherness, teaching practice, teacher student relationship

Abstract

 In recent years, Lévinas' thought has become the theoretical support for a new ethical current in education. The aim of this article is to analyses the meeting points between the theoretical model of the pedagogy of otherness and the teaching practice of the Early Childhood and Primary Education teacher. This is a qualitative and comparative study, which adopts the design of a case study, in which 44 interviews were conducted with teachers selected using the snowball technique in two different contexts: Region of Murcia in Spain and Ensenada in Mexico. The interview, which was designed and validated by experts, asks about the seven dimensions or categories that make up the pedagogy of otherness: testimony, welcome, contextualization, heteronomy, justice, responsibility and compassion. The results show that some elements of the theoretical model such as witnessing, welcoming and contextualization are more present in the teachers' discourses and praxis than others such as compassion and responsibility. There are no significant differences between the two contexts (Spain and Mexico) in terms of the categories of the pedagogy of otherness considered to be closer and more relevant to daily classroom practice. We conclude by highlighting that the interpersonal links created in the school go beyond the strictly curricular, leaving room for other factors of an ethical nature that converge to define the educational relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Pedreño Plana, Universidad de Murcia

Marina Pedreño Plana es Doctora en Educación por la Universidad de Murcia. Es miembro del Grupo de Investigación “Educación en Valores” del Departamento de Teoría e Historia de la Educación de dicha universidad. Ha participado en distintos congresos y foros nacionales e internacionales con interés en investigación en inclusión-exclusión socioeducativa, teoría de la educación y habilidades no cognitivas.

Ramón Mínguez Vallejos, Universidad de Murcia

Ramón Mínguez Vallejos es Catedrático de Teoría de la Educación en la Universidad de Murcia; líneas de investigación: educación ética y moral; educación ciudadana y para el desarrollo sostenible. Ha ocupado la cátedra de Educación y Valores en el Colegio de Ciencias Sociales de CETYS Universidad (México); miembro de la Agencia Estatal de Investigación, técnico evaluador del personal docente e investigador de varias universidades del Estado Español.  Enlaces:

Web of Science: P-4069-2014 https://publons.com/researcher/1307522/ramon-minguez-vallejos/;

Eduardo Romero Sánchez, Universidad de Murcia

Eduardo Romero Sánchez es Profesor Titular del Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Murcia Es miembro del Grupo de Investigación “Educación en Valores” y coordinador de Investigación del Observatorio de la Exclusión Social de la Universidad de Murcia. Su área de trabajo es la filosofía de la educación y aborda temas como la pedagogía de la alteridad y los procesos de exclusión social y educativa.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-03-02
How to Cite
Plana M. P., Vallejos R. M. y Romero Sánchez E. (2022). Analysis of teaching practice from the perspective of the pedagogy of otherness: A qualitative and comparative research. Revista Complutense de Educación, 33(2), 301-310. https://doi.org/10.5209/rced.74283
Section
Articles