Self-perceived gender discrimination in teacher training

Same realities, different interpretations

Keywords: gender discrimination, gender stereotypes, emotion, self-talk, higher education

Abstract

Abstract. Introduction. Current education policies call for guaranteeing educational spaces that promote gender equality, giving special importance to teacher training. In this context, understanding future teacher’s self-perception of gender in terms of gender discrimination is essential in order to identify if they are sensitized to promote such equality. Methods. This work was aimed at analyzing student teachers’ self-perception and awareness in terms of gender discrimination during their university training. The analysis included 183 situations, together to the self-talk and emotions related to them, identified by 141 students (102 women and 39 men). The information was obtained by the use of thought listing techniques and the analysis was carried out by using Iramuteq software. Results. The results demonstrated emerging shared representations about gender discrimination among students. These representations resulted from characterizations of gender roles or lack of awareness about the topic. Discussion. If we take into consideration the fact that the participants were prospective teachers, the impact they could have is even greater, as gender role beliefs may affect our future generations at school, and, ultimately, the development of more just and egalitarian societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nerea Larruzea Urkixo, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea

Nerea Larruzea-Urkixo es Graduada en Educación Primaria y Doctora en Psicodidáctica: Psicología de la Educación y Didácticas Específicas  por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Tras su labor como docente de Educación Primaria, actualmente es técnica especialista en el Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (ISEI-IVEI). Sus líneas de investigación se centran en autodiálogo, regulación emocional y aprendizaje autorregulado en Educación Superior, así como la influencia del género en dichas variables. 

Olga Cardeñoso Ramírez, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea

Olga Cardeñoso Ramírez es Licenciada y Doctorada en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Deusto. Actualmente es profesora agregada en el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la UPV/EHU. Investigación centrada en "Aprendizaje autorregulado. Cognición, emoción y género", perteneciente a la línea de investigación Variables Psicológicas y Aprendizajes del Máster y el Doctorado de Psicodidáctica.

Amaia De la Fuente Gaztañaga, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea

Amaia de la Fuente Gaztañaga es doctoranda en el programa de Psicodidáctica: Psicología de la Educación y Didácticas Específicas de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU), tras obtener el Máster de Psicodidáctica y habiendo sido graduada en el Grado de Educación Social por dicha universidad. Actualmente, es profesora en el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la misma universidad. Sus líneas de interés se centran en el impacto de la resolución de problemas sociales y las estrategias de afrontamiento en la motivación y el rendimiento del alumnado universitario, así como en las diferencias de género en dichas variables.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-07-07
How to Cite
Larruzea Urkixo N., Cardeñoso Ramírez O. y De la Fuente Gaztañaga A. (2021). Self-perceived gender discrimination in teacher training: Same realities, different interpretations. Revista Complutense de Educación, 32(4), 503-513. https://doi.org/10.5209/rced.70706
Section
Articles