University and School: beliefs about the theoretical-practical transfer of future Physical Education teachers

  • Jorge Agustín Zapatero Ayuso Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0002-5473-8225
  • Germán Ruiz Tendero Universidad Complutense de Madrid
  • Carlos Avilés Villarroel Universidad Complutense de Madrid
  • Emilio Miraflores Gómez Universidad Complutense de Madrid
Keywords: transfer of learning, trainee, initial training, teacher profession

Abstract

The distance between the formative scenarios of the university and the school and the disconnection between theory and practice have been a concern in the quality of the initial teacher training and previous research. This study aims to analyze this problem in the case of final year students of the Degree of Primary Education Teachers belonging to Mention in Physical Education (PE) of the Complutense University of Madrid. METHOD: A content analysis was applied to the Practicum III reports of future Physical Education teachers, using inductive and deductive procedures with Atlas.ti RESULTS: The students' speeches confirmed the disconnect between theory and practice related to their degree studies in general. The students value the Practicum in a positive way to compensate for this lack and, in their reflections, they offer some lines of action to link the university with the practice centers. Specifically, the level of theoretical-practical transfer of the subjects specific to the Mention in PE was mostly assessed satisfactorily. DISCUSSION: The prevailing technical rationale behind these speeches is discussed and the need to complement this paradigm with the critical approach is warned, making visible the value of theory and reflection in teaching practice, as well as promoting active methodologies in university teaching closer to the realities of schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Agustín Zapatero Ayuso, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Organización de la Actividad Física y el Deporte. Máster en Formación del Profesorado en Educación Secundaria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Diplomado en Magisterio en Educación Primaria (Educación Física).

Profesor asociado en la Universidad Complutense de Madrid. Maestro en Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Madrid.

Líneas de investigación relacionadas con la didáctica y la perspectiva de género en Educación Física, la actividad física y el deporte.

Germán Ruiz Tendero, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Contratado Doctor en la Universidad Complutense de Madrid.

Doctor y Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.

Máster en Danza y Artes del Movimiento.

Su principal actividad docente e investigadora se centra en la enseñanza de la Educación Física, así como en la actividad física en el ámbito educativo, en relación con la intervención docente y la salud.

Web: https://www.ucm.es/germanruiz/

Carlos Avilés Villarroel, Universidad Complutense de Madrid

Actualmente es Profesor Ayudante Doctor en la Universidad Complutense de Madrid.

Doctor y Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.

Máster 1 (Maîtrise) en Educación y Motricidad, Université Paris-Saclay.

Imparte las asignaturas de Didáctica de la Motricidad Infantil y Desarrollo Psicomotor.

Sus principales líneas de investigación abarcan los ámbitos siguientes: i) enfoques teóricos del comportamiento motor y cognición corporizada, ii) estudios de género en niños y adolescentes en Educación Física y, iii) acoplamiento percepción-acción en situaciones deportivas.

Emilio Miraflores Gómez, Universidad Complutense de Madrid

Diplomado en Maestro especialista en Educación Física (UCM), Licenciado y Doctor en Educación Física (UPM).

Profesor Contratado Doctor en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid (desde julio de 2019).

Labor docente en todos los niveles educativos.

Su principal línea de investigación está relacionada con la transmisión de valores a través de la Educación Física.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-19
How to Cite
Zapatero Ayuso J. A., Ruiz Tendero G., Avilés Villarroel C. y Miraflores Gómez E. (2021). University and School: beliefs about the theoretical-practical transfer of future Physical Education teachers. Revista Complutense de Educación, 32(3), 383-394. https://doi.org/10.5209/rced.70234
Section
Articles