Use of mobile devices in higher education: relationship to academic performance and self-regulation of learning

Keywords: mobile devices, mobile learning, academic performance, self-regulation, higher education

Abstract

The use of mobile devices has multiplied in recent years, forming an essential part of our daily lives. In the field of higher education, they are beginning to be introduced as another tool for improving the teaching-learning process, known by the term mobile learning. The aim of this paper is to analyse the influence of mobile devices on academic performance and self-regulation of learning. A quantitative method was used based on the application of an online questionnaire to a total sample of 420 students of the Degree in Primary Education of the University of Granada. Among the results, the significant influence of sex in the use of mobile devices and, in turn, of the use of mobile devices in the self-regulation of learning is noted. However, the use of the mobile device did not significantly influence academic performance. In short, students find that the mobile device helps in their learning process, since it facilitates access to information and content. Finally, the influence that the mobile device has on education is a key question to know the technological resources that really have a positive effect on learning, which could include Smartphones and Tablets.

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Author Biographies

José María Romero-Rodríguez, Universidad de Granada

Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Universidad de Granada.

Inmaculada Aznar Díaz, Universidad de Granada

Profesora Titular de Universidad del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada, imparte clases en la Facultad de Ciencias de la Educación y en la Escuela de Posgrado. Doctora en Ciencias de la Educación por la misma Universidad, Licenciada en Psicopedagogía y Maestra de Educación Primaria. Trabaja en la línea de organización escolar, competencia digital en educación, la formación para el empleo y las metodologías activas para el aprendizaje con TIC. Directora del grupo de investigación Research, Innovation & Technology in Education (RITE) (SEJ-607).

Francisco Javier Hinojo-Lucena, Universidad de Granada

Profesor Titular de Universidad, vinculado al Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada (UGR). Doctor en Ciencias de la Educación por esta misma Universidad. A lo largo de estos últimos años, su actividad investigadora ha sido esencialmente de carácter aplicado, fundamentada en la inclusión de las TIC en los centros educativos y en la formación docente con recursos tecnológicos mediante metodologías activas de aprendizaje. Director del grupo de investigación AREA (HUM-672).

Gerardo Gómez-García, Universidad de Granada

Personal Docente e Investigador en Formación en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada. Doctorando en el programa de Ciencias de la Educación de la misma Universidad. Graduado en Educación Primaria. Trabaja en la línea de investigación sobre el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) y metodologías activas como el flipped classroom.

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Published
2021-04-19
How to Cite
Romero-Rodríguez J. M., Aznar Díaz I., Hinojo-Lucena F. J. y Gómez-García G. (2021). Use of mobile devices in higher education: relationship to academic performance and self-regulation of learning. Revista Complutense de Educación, 32(3), 327-335. https://doi.org/10.5209/rced.70180
Section
Articles