Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership

  • Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán Universidad de La Sabana
  • Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán "Universidad de La Sabana"
  • Clelia Pineda-Báez Universidad de La Sabana
  • Marlene del Rosario Bernal-Luque Universidad de La Sabana
  • Crisanto Quiroga Universidad de La Sabana
Keywords: Novice school principals, leadership, professional development

Abstract

This research responds to the need to examine in depth the problems faced by novice principals in Latin America and to determine their professional development needs. Framed in a qualitative descriptive and interpretative study, interviews were carried out with novice principals in Colombia, where research about school principals is scarce. The study aims to describe and analyze the difficulties of a group of novice principals in their first years in their jobs. The results show that the complexity and peculiar characteristics of each institution, given by the context, the lack of financial resources and trained support teams in different management areas, coupled with gaps in principals’ preparation, outweigh their good intentions and limit the time they devote to their work. The study proposes to develop a leadership that enables novel principals to incorporate the systemic characteristics of people, institutions and contexts in their decision-making processes. I also highlights the need to foster in preparation programs the search for complete and integrative explanations to seek effective responses to the complex, dynamic school realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán, Universidad de La Sabana

Directora de la línea de investigación: "Institución Educativa, Currículo y Gestión" y profesora del Doctorado en educación de la Universidad de La Sabana. Doctora en Educación, Universidad de Navarra. Magíster en Administración y Supervisión Educativa, Universidad Externado de Colombia. Licenciada en Administración y Supervisión Educativa, Universidad de La Sabana. Las líneas de trabajo investigativo son: formación de directivos, liderazgo educativo, gestión escolar y universitaria.

Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán, "Universidad de La Sabana"
Directora de la línea de investigación: "Institución Educativa, Currículo y Gestión" y profesora del Doctorado en educación de la Universidad de La Sabana. Doctora en Educación, Universidad de Navarra. Magíster en Administración y Supervisión Educativa, Universidad Externado de Colombia. Licenciada en Administración y Supervisión Educativa, Universidad de La Sabana. Las líneas de trabajo investigativo son: formación de directivos, liderazgo educativo, gestión escolar y universitaria.
Clelia Pineda-Báez, Universidad de La Sabana

Profesora de planta del Doctorado en educación y la maestría en educación de la Universidad de La Sabana. Investigadora Asociada por Colciencias. PhD en Educación y M.A. in Teaching English as a Foreign Language de Southern Illinois University at Carbondale, Estados Unidos de América. Licenciada en Filología e Idiomas. Dirige proyectos de investigación relacionados con liderazgo, y deserción y retención estudiantil.

Marlene del Rosario Bernal-Luque, Universidad de La Sabana

Profesora en el área de Pedagogía y Pedagogía Social, en la Maestría en Educación y la Licenciatura de Educación Infantil. Magister en Educación y Licenciada en Ciencias Sociales de la Universidad de La Sabana. Participa en grupos de investigación en temáticas relacionadas con Identidad Profesional del Docente, Liderazgo del Directivo Escolar y Desarrollo de Competencias Ciudadanas en la Escuela.

Crisanto Quiroga, Universidad de La Sabana

Director de la especialización en Gerencia educativa de la Universidad de La Sabana. Magister en educación Educación y Licenciado en administración y supervisión educativa de la Universidad de La Sabana.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-01-10
How to Cite
Sandoval-Estupiñán L. Y., Sandoval-Estupiñán L. Y., Pineda-Báez C., Bernal-Luque M. d. R. y Quiroga C. (2020). Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership. Revista Complutense de Educación, 31(1), 115-124. https://doi.org/10.5209/rced.61919
Section
Articles