Family relationships, time Spent together as a family and their effect on the well-being of adolescents

  • José Manuel García Ramos Universidad Complutense de Madrid
  • María Lacalle Noriega Universidad Francisco de Vitoria
  • María Consuelo Valbuena Martínez Universidad Francisco de Vitoria
  • Aquilino Polaino-Lorente Catedrático jubiladoUniversidad Complutense de Madrid
Keywords: adolescents, family relationships, shared time, adolescent social behaviour

Abstract

Introduction. This document is part of a wider research initiative being carried out on families and the well-being of adolescents . This present study examines the differences between adolescents (male and female) in terms of different variables that reflect “family welfare” and the pedagogical consequences that arise from them. The main variable is “family time", but other pertinent variables are also studied, including pro-social attitudes, levels of independence or conformism, leadership, egocentricity, depression and anxiety. Methodology. Different correlated and differentiated studies were carried out on a random and stratified sample of 751 adolescents currently studying their second, third and fourth years of ESO (i.e. years 9, 10 and 11 of Spanish secondary education) and  first year of bachillerato (equivalent to the  first year of higher secondary education) in the Community of Madrid. The object was to analyse these variables and their relation to “family time” (The main statistical analyses undertaken were correlations and ANOVAS). Results. The main conclusion of the study is that time spent with children is time well spent, and is, perhaps even the very best way to spend time.  It encourages better family relations, increases self-esteem, improves social skills and prosocial attitudes, leads to  less egocentricity, and diminishes the likelihood of depression and anxiety, etc. Discussion. This study provides evidence of the importance of the time that parents and children spend together, in relation to  the psychological stability of the latter and their improved ability to relate with others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel García Ramos, Universidad Complutense de Madrid
Catedrático de Universidad. DOCTOR en Filosofía y C.C. de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid. 4 sexenios de Investigación (último en 2009) y 6 quinquenios de docencia reconocidos. Más de 34 años de Docencia universitaria. Ha publicado 8 libros y más de 80 artículos en revistas de educación españolas  y extranjeras, desde 1980. Ha impartido numerosasconferencias, seminarios y cursos sobre Educación y Universidad. Miembrode numerosas Sociedades científicas / educativas / universitarias.
María Lacalle Noriega, Universidad Francisco de Vitoria
Doctora en Derecho por la Universidad Pontificia de Comillas. Profesora titular deFilosofía del Derecho, Directora del Centro de Estudios para la Familia yVicerrectora de Profesorado y Ordenación Académica de la Universidad Franciscode Vitoria. Miembro correspondiente de la Real Academia de Jurisprudencia yLegislación. Sus publicaciones se centran principalmente en cuestionesrelacionadas con la familia y la educación.
María Consuelo Valbuena Martínez, Universidad Francisco de Vitoria
Doctora en Economía. Universidad Complutense de Madrid. Especialidaden Análisis Económico Cuantitativo. Ha llevado a cabo en los últimos cinco añosdiferentes investigaciones en el ámbito educativo, económico y social. Lainvestigación en técnicas estadísticas y econométricas que permitan comprendermejor los fenómenos económicos y sociales, a través de una mejora en lamedición de los mismos, es una constante en su carrera investigadora.
Aquilino Polaino-Lorente, Catedrático jubiladoUniversidad Complutense de Madrid

Psiquiatra, Doctor en Medicina, Licenciado en Psicología y Filosofía, y Catedrático de Psicopatología de la Universidad Complutense durante tres décadas. Ha publicado más de 500 artículos en revistas españolas y extranjeras y alrededor de 60 libros sobretemas de su especialidad. Ha dirigido medio centenar de tesis doctorales. Ha impartido numerosos seminarios y cursos universitarios en Universidades deEuropa y Latinoamérica.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-07-01
How to Cite
García Ramos J. M., Lacalle Noriega M., Valbuena Martínez M. C. y Polaino-Lorente A. (2019). Family relationships, time Spent together as a family and their effect on the well-being of adolescents. Revista Complutense de Educación, 30(3), 895-915. https://doi.org/10.5209/rced.59562
Section
Articles