Reflective thinking in higher education: contributions from narrative methodologies

  • Marta Sabariego Puig Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Facultad de Educación. Universidad de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron, 171, 08035 Barcelona. España
  • Angelina Sánchez Martí Departamento de Pedagogía Sistemática y Social. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad Autónoma de Barcelona,
  • Ana Belén Cano Hila Departamento de Sociología Facultad de Economía y Empresa Universidad de Barcelona
Keywords: higher education, reflective thinking, personal narratives, thinking skils, learning processes

Abstract

This study presents the effect of narrative methodologies for the promotion of reflective thinking in the construction of knowledge and competence development of students of the Bachelor’s degrees of Teacher from the University of Barcelona. A mixed method has been used with a triangulation design that combines complementary techniques: a self-administered questionnaire on reflexive thinking to 215 students from two compulsory subjects and focus groups to deepen in the narrative of the process, the experience and the satisfaction of the learning by the students. The data processing has been carried out through the triangulation of statistical techniques and qualitative data analysis procedures for the sequential deepening of the information. We conclude that reflective writing and narrative favour a thinking relationship with what the student does and require their self-regulation and proactive attitude in a participative-guided learning process where they are self-and-co-formed. The use of reflection-based activities also contributes to increase awareness of the meaning of learning, the effort to learn and to value different points of view. At the level of teaching, this implies a change of focus towards a teaching oriented to learning, with new spaces where the support and feedback integrated in the formative evaluation are highly relevant and require more time than in traditional teaching-learning situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Sabariego Puig, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Facultad de Educación. Universidad de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron, 171, 08035 Barcelona. España

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación.

Profesora Titular de Universidad

Miembro del Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI, UB), se ha especializado en metodologías participativas para promover la convivencia y la inclusión social en contextos comunitarios y multiculturales. También ha coordinado y desarrollado varios proyectos de innovación e investigación en docencia universitaria sobre investigación formativa, el pensamiento reflexivo y el desarrollo competencial en la educación superior.
Angelina Sánchez Martí, Departamento de Pedagogía Sistemática y Social. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad Autónoma de Barcelona,

Doctora en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona (UB).

Profesora e investigadora postdoctoral de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Su investigación se inscribe principalmente en las líneas del Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI, UB). Ha participado también en varios proyectos de investigación en docencia universitaria centrados en la investigación formativa, el desarrollo de las competencias transversales, la reflexividad, y la evaluación entre iguales.

Ana Belén Cano Hila, Departamento de Sociología Facultad de Economía y Empresa Universidad de Barcelona

Doctora en Sociología por la Universidad de Barcelona (UB). Profesora asociada e investigadora. Miembro del grupo de investigación CRIT (Creatividad, Innovación y Transformación Urbana). Sus principales líneas de investigación son los procesos de integración y exclusión social juvenil, la acción comunitaria y las periferias urbanas. Ha participado de proyectos de investigación en docencia universitaria centrada en la investigación formativa y el pensamiento reflexivo.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-07-01
How to Cite
Sabariego Puig M., Sánchez Martí A. y Cano Hila A. B. (2019). Reflective thinking in higher education: contributions from narrative methodologies. Revista Complutense de Educación, 30(3), 813-830. https://doi.org/10.5209/rced.59048
Section
Articles