Analysis of the needs of beginner students in the Teaching Degrees: Implications for the design of the University Orientation Plan in the Faculty of Education

  • Elena Escolano-Pérez Universidad de Zaragoza
  • Manuel Lizalde Gil Universidad de Zaragoza
  • Rosa María Serrano Pastor Universidad de Zaragoza
  • Óscar Casanova López Universidad de Zaragoza
Keywords: University Orientation, beginner university students, perceived needs, European Higher Education Area

Abstract

The aim of this work was to find out what are the needs of the students who started either the Degree in Early Childhood Education and the Degree in Primary Education in the Faculty of Education at the University of Zaragoza during the academic year 2015-16. In order to do so, teachers from both of the degrees mentioned above who were also form tutors of the University Counseling Center (Plan de Orientación Universitaria -POU- in Spanish) of the Faculty of Education, developed and distributed the ad hoc questionnaire. Some mentors, who also participated in the POU, helped in the elaboration of this questionnaire. It focuses on finding and evaluating the information needs that students encounter in two specific moments of their academic course, that is, once they start the degree and at the end of the first semester. Results indicate that in both moments, the greatest needs of the students are the academic ones. Thus, when students start the degree, geographic and administrative needs are the second most demanded, leaving the personal and social needs on the third place. However, by the end of the first semester, these two types of needs alternate their degree of relevance in the life of the students in order that personal and social needs occupy the second place, followed by geographical and administrative needs on the third place. Nevertheless, the three types of needs proved to be at a higher point at the beginning of the degree, but consequently decreasing after the first semester. These results allow to specify the content of the POU of the Faculty of Education. It not only allows to design and elaborate specific activities and materials in order to address these evolving needs that students face during their freshman year of University, but also to facilitate their adaptation to the university environment and therefore, to their academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elena Escolano-Pérez, Universidad de Zaragoza

Doctora en Psicología. Profesora del Área de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. Miembro del Grupo de Investigación "Educación y Diversidad", grupo de investigación consolidado reconocido por el Gobierno de Aragón. Sus temas de docencia e investigación giran en torno al desarrollo y aprendizaje de los estudiantes en los distintos niveles educativos, desde Educación Infantil hasta Educación Superior.

Manuel Lizalde Gil, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Educación Física y Doctor en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Profesor de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. Vicedecano de Estudiantes y Prácticas Escolares desde septiembre de 2013. Sus principales líneas de investigación son: Educación Física y su didáctica, la adherencia a la práctica deportiva, deporte en edad escolar y la orientación universitaria.

Rosa María Serrano Pastor, Universidad de Zaragoza
Doctora por la Universidad de Alcalá, es profesora de Didáctica de la Música en la Universidad de Zaragoza y maestra de la especialidad de Música. Sus líneas de investigación se centran especialmente en profundizar en la didáctica de la música, las metodologías activas y la integración de las TIC en dichos procesos. Sus estudios cubren los diferentes niveles de enseñanza, tanto la formación universitaria de futuros docentes como la educación obligatoria.
Óscar Casanova López, Universidad de Zaragoza
Titulado Superior en Percusión y Doctor en Ciencias de la Educación y Didácticas Específicas. Integrante de diversas agrupaciones musicales profesionales. Ha sido profesor en varios conservatorios; posteriormente de Enseñanza Secundaria en la especialidad de Música. Actualmente es profesor titular de universidad en el área de Didáctica de la Expresión Musical. Sus líneas prioritarias de investigación son: ansiedad escénica en músicos en formación; TIC y metodologías activas en el aula de música; diseño curricular de música.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Escolano-Pérez E., Lizalde Gil M., Serrano Pastor R. M. y Casanova López Ó. (2019). Analysis of the needs of beginner students in the Teaching Degrees: Implications for the design of the University Orientation Plan in the Faculty of Education. Revista Complutense de Educación, 30(2), 545-567. https://doi.org/10.5209/RCED.57779
Section
Articles