Improving the use of collaborative activities by students pairs using mathematics educational technology

  • Erica María Lara Muñoz Universidad Veracruzana, Instituto Tecnológico Superior de Alvarado
  • Genaro Rebolledo Méndez Universidad Veracruzana
  • José Rafael Rojano Cáceres Universidad Veracruzana
Keywords: educational technology, learning, group work, social learning

Abstract

There are currently a myriad of tools that are used as a complement to educational technology to assist and encourage learning. In Mexico in mathematics area, the schools have not had a sufficient performance, so the interest of this research, is to give a tool to the students of basic level of secondary, to improve in this area. This article describes the results of two exploratory studies carried out during a school year 2016/2017 among students of the mathematics course of the Federal Secondary School No. 2 “Julio Zarate” from the city of Xalapa de Enríquez, Veracruz, Mexico. The studies aim was to find out which pairs of students in a collaborative activity obtained higher learning gains by using an intelligent tutoring system. The methodology consisted in working on students to the first and second year of secondary school, to which they were applied a battery of instruments like pre and post-test to measure the initial and final knowledge, the collaboration test and learning styles test, used as instruments of data collection. Getting results that show that students with the same learning style who work in pairs get significantly higher learning gains (higher score in their pre-test to post-test) than those who work different learning styles, it is concluded that to form teams in pairs for a collaborative activity, students must coincide with the same learning style.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica María Lara Muñoz, Universidad Veracruzana, Instituto Tecnológico Superior de Alvarado
Doctora en educación por el Centro de Estudios Superiores de Veracruz, estudiante del Doctorado en Ciencias de la Computación en la Facultad de Estadística e Informática de la UV. Con maestría en Ciencias de la Computación y Tecnología Educativa, Docente con Perfil Deseable PRODEP y Titular de tiempo completo en el Instituto Tecnológico Superior de Alvarado. Sus intereses de investigación incluyen áreas en Tecnología Educativa, Ingeniería de Software e IA en la Educación.
Genaro Rebolledo Méndez, Universidad Veracruzana
Es investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Estadística e Informática de la Universidad Veracruzana con doctorado en Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial de la Universidad de Sussex, Inglaterra. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Sus áreas de interés son la inteligencia artificial en la educación con especial interés en la computación afectiva y su aplicación en la educación.
José Rafael Rojano Cáceres, Universidad Veracruzana
Es profesor investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Estadística e Informática de la Universidad Veracruzana, doctor en Ciencias de la Computación por el Tecnológico de Monterrey, Cuernavaca, México. Cuenta con el reconocimiento de perfil deseable PRODEP y actualmente es el responsable del Cuerpo Académico “Tecnología Computacional y Educativa” UV-184. Sus áreas de interés son la minería de datos y el uso de TIC como apoyo a educación y la discapacidad.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Lara Muñoz E. M., Rebolledo Méndez G. y Rojano Cáceres J. R. (2019). Improving the use of collaborative activities by students pairs using mathematics educational technology. Revista Complutense de Educación, 30(2), 441-460. https://doi.org/10.5209/RCED.57597
Section
Articles