Adolescent speak: Speeches on the emergence and management of teenage couple relationships

  • Sara Rodríguez Pérez Universidad Autónoma de Barcelona
  • María Carmen Rodríguez Menéndez Universidad de Oviedo
  • María Mercedes Inda-Caro Universidad de Oviedo
Keywords: Adolescent, Jealousy, Relationships emergence, Infidelity, Partner Management

Abstract

This article presents the discourses of girls and boys with regard to the emergence and management of relationships in adolescence. For this purpose a qualitative methodology has been used, obtaining the information through seven discussion groups realized high schools of [place omitted for the process of revision]. The most important results indicate that boys and girls have their first partners around the age of 14, resulting in this emotional attachment of great relevance in their biographies. They point out that having a couple, sometimes, they leave their friendships a bit aside, especially in the case of girls. In addition, as conflicts in their relations reveal the difficulties arising from jealousy and infidelity. Jealousy appears, to a large extent, understood as a sign of love. The article concludes by calling for a quality sexual education that promotes the knowledge of the person, the other people and the interactions we develop, for a co-operative and synergistic coexistence between the sexes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Rodríguez Pérez, Universidad Autónoma de Barcelona

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Oviedo. Máster en Intervención e Investigación Socioeducativa y Máster en Sexología. Actualmente desarrolla labores de docencia e investigación en el Departamento de Pedagogía Sistemática y Social de la Universidad Autónoma de Barcelona. Sus líneas de investigación son la sexología, la educación emocional y las relaciones de pareja.

María Carmen Rodríguez Menéndez, Universidad de Oviedo

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Oviedo. Actualmente es Profesora Titular de Universidad en el área de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Oviedo. Es Premio Extraordinario fin de carrera y Premio Extraordinario de Doctorado. Su principal línea de investigación analiza la construcción social del género y la influencia que ejerce la educación en ese proceso de construcción.

María Mercedes Inda-Caro, Universidad de Oviedo

Doctora en Psicología por la Universidad de Oviedo. Actualmente es Profesora Titular de Universidad en el área de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Oviedo.  Su principal línea de investigación analiza las relaciones entre género y educación, así como también es especialista en métodos de investigación cuantitativa.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Rodríguez Pérez S., Rodríguez Menéndez M. C. y Inda-Caro M. M. (2019). Adolescent speak: Speeches on the emergence and management of teenage couple relationships. Revista Complutense de Educación, 30(2), 365-379. https://doi.org/10.5209/RCED.57443
Section
Articles