The Ethical and Civic Dimension of Service Learning: A Model for its Institutionalization in Higher Education

  • Belén Zayas Latorre Universitat de València
  • Vicent Gozálvez Pérez Universitat de València
  • Javier Gracia Calandín Universitat de València
Keywords: learning, social commitment, professional ethics, university

Abstract

This article reflects on the ethical and civic value of the Service Learning projects, from a bibliographic review process, but also from an own foundation based on a hermeneutical analysis of this teaching-learning methodology. It is concluded that the Service Learning projects contribute to a practical synthesis between the ethics of care and that of justice, and contributes to a new definition of the concept of education, while those projects encourage meaningful learning and ethical and civic dimension of educational processes, according with proposals for human development and education understood as a common good from international organizations such as Unesco. After the theoretical foundation, we present a case of the institutionalization of Service Learning in Higher Education (Universitat de València), from the reconsideration of the university as a public space committed to the professional ethics and university social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belén Zayas Latorre, Universitat de València

Doctora en Pedagogía y profesora del Departamento de Teoría de la Educación de la Universidad de Valencia. Miembro de la Red de Universidades Valencianas de Aprendizaje Servicio ( redUVAPS). Su actividad docente e investigadora se centra Educación en Valores y Formación ético- cívica en el marco de la Responsabilidad Social Universitaria, así como en Pedagogía Universitaria y metodologías activas de enseñanza- aprendizaje, especialmente el Aprendizaje Servicio.

 

Vicent Gozálvez Pérez, Universitat de València

Profesor (Contratado Doctor, acreditado a Titular de Universidad) y actualmente director del departamento de Teoría de la Educación, Universitat de València. Aplica la metodología ApS en la asignatura de "Filosofía de la Educación" desde 2008. Autor de "Ciudadanía mediática. Una mirada educativa" (Dykinson, 2013), en los últimos años ha investigado los aspectos éticos y cívicos de la educación y la formación universitaria.

Javier Gracia Calandín, Universitat de València
Licenciado y doctor por la Universidad de Valencia con Premio Extraordinario de Doctorado y Título de Doctor Europeo. Sus líneas de investigación son la filosofía de la educación, la hermenéutica crítica y las éticas aplicadas, la elaboración de una filosofía moral y política para una sociedad intercultural y las claves éticas para la formación humana. También ha participado en varios proyectos de investigación de los cuales ha sido IP.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-09-12
How to Cite
Zayas Latorre B., Gozálvez Pérez V. y Gracia Calandín J. (2018). The Ethical and Civic Dimension of Service Learning: A Model for its Institutionalization in Higher Education. Revista Complutense de Educación, 30(1), 1-15. https://doi.org/10.5209/RCED.55443
Section
Articles