Time in school. Are there evidences to support the changes on the school time management in Spain?

  • Francisco José Morales Yago Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Arturo Galán Universidad Nacional de Educacion a Distancia (ESPAÑA)
  • Ramón Pérez Juste Universidad Nacional de Educación a Distancia (Spain)
Keywords: schoolschedule, teachers, school achievement, learning, school management

Abstract

The effect of the school time (from 8:30 to 15 versus from 9 to 17) on the results of the students has been a subject scarcely studied, but conflicting in the Spanish national context due to its laboral and social consequences for teachers and families. The two main objectives of this work are: first, inquire whether there is an association between academic performance and type of school schedule; second, to analyze teacher preferences for one type or another of school schedule and the reasons for thinking so. Three decades since 8:30 to 15 schedule began to be implemented in some regions, it can be concluded that the expected academic progress have been reduced and comparable to those experienced by communities that have remained in 9 to 17 schedule. By survey methodology (N = 400) combined with semi-structured interviews (N = 30), it is evident that teachers prefer the shorter schedule, adducingreasonssuch as the possibility of increasing professional developmentor fewer roundsto the center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arturo Galán, Universidad Nacional de Educacion a Distancia (ESPAÑA)

Obtuvo el Premio Extraordinario de Doctorado. Actualmente es Profesor Titular de MIDE en la Facultad de Educación de UNED. Es el Presidente de la Asociación para la Investigación y la Docencia Universitas y Director de la Revista Bordón. Entre 2006 y 2014 fue el Secretario General de la Sociedad Española de Pedagogía. Desempeñó los cargos de Vicedecano de Investigación de la Facultad de Educación de la UNED y Coordinador del Máster Universitario en Innovación e Investigación en Educación entre 2006 y 2012. Fue el Jefe de la Unidad de Evaluación para la Contratación del Profesorado en la ACAP. Ha sido Visiting Scholar en Boston University, M.I.T. y Universidad de Edimburgo y dirige el Grupo de investigación ESPYD (Educación Superior Presencial y a Distancia), contando con numerosas publicaciones en este ámbito y en evaluación de programas y profesores. Está acreditado como Catedrático de Universidad por la ANECA.

 

Ramón Pérez Juste, Universidad Nacional de Educación a Distancia (Spain)
+ Fue Catedrático emérito de la UNED, en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Desempeñó los cargos de Director del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Decano de la Facultad de Educación y Vicerrector de Ordenación Académica y Profesorado de la UNED, así como los de Presidente de la Sociedad Española de Pedagogía, Director de Bordón. Revista de Pedagogía y Consejero y Vicepresidente del Consejo Escolar del Estado. Director de 10 proyectos subvencionados de Investigación, más de 30 tesis doctorales y autor de publicaciones (libros y artículos) sobre su ámbito de especialidad.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-05-17
How to Cite
Morales Yago F. J., Galán A. y Pérez Juste R. (2017). Time in school. Are there evidences to support the changes on the school time management in Spain?. Revista Complutense de Educación, 28(3), 965-984. https://doi.org/10.5209/RCED.55335
Section
Articles