«Clara Peeters and their other Stories»: teaching innovation proposal to deal with resistance and prejudices in training teacher of the master in secondary teacher training

  • Laura Triviño Cabrera Universidad de Málaga (España).
Keywords: Innovation, group learning, teacher education, cultural heritage, interdisciplinary approach.

Abstract

This article tries to explain the results obtained in a teaching innovation project which joins education and cultural heritage. Taking advantage of the holding the exhibition “The Art of Clara Peeters” (autumn, 2016), the first exhibition devoted to a woman painter in the Prado Museum, we developped a interdisciplinary project-based learning with students from Master in Secondary Teacher Training, specialize in Social Sciences, of the Málaga University. They had to organize several activities for students from secondary education who had the opportunity of knowing the role of the women in the history and the art, other stories, other geographies, still life paintings o the daily life. In this Project, there were applied these methodologies: service-learning, problem based learning, collaborative learning, cooperative learning and flipped classroom. This projet would achieve the following goals: the elimination of prejudices concerning the perception of the master as a necessary formality, the enlargement of the practical dimension, the implementation of innovative methodologies, the interdisciplinary approach, the teamwork and the knowledge the existence of a “hidden curriculum”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Triviño Cabrera, Universidad de Málaga (España).
Profesora Ayudante Doctor, acreditada a Profesora Contratada Doctor. por la ANECA. Coordinadora del Área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Dpto. Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y Ciencias Experimentales. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Málaga. Doctora en Historia del Arte. CAP. Licenciada en Humanidades, Filosofía, Antropología y Graduada en Historia del Arte. Máster en Estudios Hispánicos, Máster en Género, Identidad y Ciudadanía y Máster en Métodos y técnicas de investigación avanzadas en historia, geografía y arte. Titulada Profesional en Música. Idiomas: Inglés, francés, italiano, alemán y portugués. Beca FPU y Becas Colaboración en la UCA y en la UNED. Estancias de Investigación en la Université Paris 8, Universidad Complutense de Madrid y Universidad de Minho. Premio de Investigación Elisa Pérez y Primer Premio Nacional de Licenciatura. He ejercido como profesora en la Universidad de Málaga, Universidad de Sevilla y Universidad de Cádiz. Participación y asistencia más de medio centenar de congresos nacionales e internacionales y más de 40 publicaciones. Participación en proyectos de innovación docente y miembro del Grupo de investigación "Educación social y ciudadana".
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Triviño Cabrera L. (2017). «Clara Peeters and their other Stories»: teaching innovation proposal to deal with resistance and prejudices in training teacher of the master in secondary teacher training. Revista Complutense de Educación, 29(3), 719-737. https://doi.org/10.5209/RCED.53645
Section
Articles