Problem Based Learning as an Active Learning strategy and its impact on academic performance and critical thinking of Medical students

  • Dalia Andrea Hincapie Parra Universidad Tecnológico de Monterrey
  • Arcelia Ramos Monobe Instituto Tecnológico de Monterrey
  • Violeta Chirino Barceló Tecnológico de Monterrey
Keywords: Problem Based Learning, Critical Thinking, Active Learning, Medicine, Academic Performance.

Abstract

The aim of this study was to analyze the effects of a pedagogical intervention using problembased learning (PBL) as an active learning strategy. Results were compared among two groups (intervention and control) in specific topics of Biochemistry and critical thinking. Data collected allowed a statistical comparison of achievement between the groups, showing that the use of PBL significantly increases the academic performance and the critical thinking level compared to the control group. Among the results, it can be stated that students switched from low to satisfactory and exemplary levels of critical thinking, showing more individual and group reflection and teamwork, reaching levels of motivation that had a positive impact on their academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalia Andrea Hincapie Parra, Universidad Tecnológico de Monterrey
Dalia Andrea Hincapie Parra, nacida en el Libano Tolima el 28 de Enero de 1983, Licenciada en Biología de profesión cursada en la Universidad Pedagógica Nacional en la ciudad de Bogotá y Magister en Ciencias Biológicas cursada en la Pontifica Universidad Javeriana también en la ciudad de Bogotá. docente de medio tiempo en la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud y asesora de proyectos de articulación.
Arcelia Ramos Monobe, Instituto Tecnológico de Monterrey

Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Guadalajara. Maestra en Educación con especialidad en Desarrollo Cognitivo por el Tecnológico de Monterrey, desde 1986 participa como docente y especialista en la formación de docentes en la institución. Ha colaborado como tutora de los cursos de la maestría en educación; particularmente en proyectos de investigación desde 2004, las investigaciones giran alrededor de intervenciones pedagógicas asociadas al aprendizaje activo.

Violeta Chirino Barceló, Tecnológico de Monterrey

Doctora en Innovación y Tecnologia Educativa por el Tecnologico de Monterrey. Profesora titular en la Escuela de Educación Humanidds y Cencias Sociales del ITESM, con líneas de investigación: Aprendizaje Activo y Aprendizaje Movil con publicaciones en libros y revistas arbitradas.  Moderó en 2012 para OEA el Foro Virtual sobre TIC y Educación y fue relatora en el Foro de la Sociedad Civil del Continente Americano en Washington DC, para el Summit de las Américas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Hincapie Parra D. A., Ramos Monobe A. y Chirino Barceló V. (2017). Problem Based Learning as an Active Learning strategy and its impact on academic performance and critical thinking of Medical students. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665-681. https://doi.org/10.5209/RCED.53581
Section
Articles