Characteristics and practices in university teaching most valued by firstyear students compared in Chemistry and in Food Science & Technology degrees at the University of Burgos

  • Francisco Javier Hoyuelos-Álvaro Universidad de Burgos
  • Jaime Ibáñez-Quintana Universidad de Burgos
Keywords: university teaching, science education, characteristics and teaching practices, students’ opinion, degree in chemistry and food science & technology

Abstract

The intention of this work is to detect and to analyse the favourite characteristics and teaching practices that first year students comparing Chemistry and Food Science & Technology degrees at Burgos University will be teach in different subjects. For that purpose, the data, obtained from 81 surveys achieved, have been treated. The surveys are based on five basic aspects of the university teaching: personal and professional characteristics, assessment, tutorial, information and communications technology (ICT) and methodologies of education/learning. The results show that the student body values more the professional characteristics of its teaching staff than the personal ones; and the image transmitted by the teaching staff that uses ICT is always positive, creating a favourable opinion of his teaching, and the student body reaches to consider that ICTs are indispensable to nowadays education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Javier Hoyuelos-Álvaro, Universidad de Burgos
Nacido en Burgos el 28 de marzo de 1969, Licenciado en Ciencias Químicas y Doctor en Química, es profesor en el Departamento de Química de la Universidad de Burgos y Director del Instituto de Formación e Innovación Educativa de la Universidad de Burgos. Sus líneas de investigación actuales abordan distintos aspectos de innovación docente y las propias del Área de Química Física: estudios cinéticos y termodinámicos de reacciones de complejación de diferentes sustancias con ADN y ARN. Dirección de Contacto: Facultad de Ciencias, Plaza Misael s/n., 09001 Burgos (España), fjha@ubu.es
Jaime Ibáñez-Quintana, Universidad de Burgos

Nacido en Burgos el 17 de febrero de 1972, Licenciado en Filología Hispánica y Doctor en Filología, es profesor de Didáctica de la Lengua y la Literatura Española en la Universidad de Burgos. Revisor de la Revista Didáctica. Lengua y Literatura (Universidad Complutense). Sus líneas de investigación se centran en la innovación docente en el profesorado universitario, así como en los campos propios de su Área de conocimiento: Didáctica de la Lengua y la Literatura, Literatura Infantil y Juvenil, y Animación a la Lectura. Dirección de Contacto: Facultad de Humanidades y Educación, C/ Villadiego, s/n., 09001 Burgos (España), jibanez@ubu.es

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Hoyuelos-Álvaro F. J. y Ibáñez-Quintana J. (2017). Characteristics and practices in university teaching most valued by firstyear students compared in Chemistry and in Food Science & Technology degrees at the University of Burgos. Revista Complutense de Educación, 29(2), 423-439. https://doi.org/10.5209/RCED.52784
Section
Articles