The students empowerment in the sMOOC

  • Javier Gil Quintana Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Jorge Martínez Pérez Universidad Nacional de Educación a Distancia
Keywords: MOOC, elearning, higher education, open education

Abstract

The ECO European project (E-learning, communication, Open-Data) has contributed to dissemination of the MOOC throughout the European continent, therefore, proving the expansive development of these models of education that allow participation and interaction through social networks in the platform of the course. The special feature about this project is the student’s empowerment, which has been publicized as a proposal that allows the users to create their own sMOOC. In this study, we have analyzed this massive, open and online model course, describing the advantages and disadvantages of them, besides de formative and motivating factors that guide the students, not only to enroll in particular courses but also to request for their own space to be able to create a sMOOC. Basing on mixed methods, the educational environment has been investigated during two consecutive courses created by the Master Redes Sociales y Aprendizaje Digital from the UNED University, setting out the analysis of this new formative model and the subsequent creation of an innovative proposal around the sMOOC model. The study has been developed from spaces such as the communicative tools of the subject platform and the interactions shown in the groups created in Facebook. The interviews and annotations from the daily diary investigation, specified by the questionnaires. We will observe how the student’s empowerment is limited to multiple factors that impede an optimum development of these courses and we will value the academic training as one of the incentives that cause the desire of sharing the knowledge through the sMOOC, motivating an improvement of the quality of education, another way of understanding education and, undoubtedly, another way of understanding the current society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Gil Quintana, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Javier Gil Quintana es Doctor en Educación por la UNED; Graduado en Magisterio por la Universidad de Valladolid; Máster en Tecnologías Digitales y Sociedad del Conocimiento y Máster en Comunicación y Educación en la Red por la UNED; experto en análisis de medios, producción digital y software libre (UNED). Ha colaborado con centros de formación del profesorado de Castilla y León en el ámbito de la integración de los nuevos medios en las aulas y en la incorporación de metodologías activas en las prácticas educativas. Su trabajo como director y docente se ha centrado en el Colegio Rural Agrupado “Entre dos ríos” (Segovia) y en el Centro de Educación Infantil y Primaria “Villalpando” (Segovia) desarrollando proyectos de Educomunicación en las aulas de Educación Infantil y Primaria, recibiendo distintos reconocimientos autonómicos al trabajo realizado.

Actualmente colabora como profesor en la facultad de Educación de la UNED (Madrid) y forma parte del equipo docente de los MOOC del Proyecto Europeo ECO (UNED). Su labor investigadora se centra en los nuevos espacios formativos MOOC, presentando diferentes comunicaciones en congresos y artículos en diversas revistas de impacto. A través de su labor docente universitaria en la UNED contribuye a la potencialización del empoderamiento del alumnado en estos espacios, apoyando la creación de sMOOC desde ECO, apostando por la innovación educativa a través de los MOOC, liderando a un grupo de alumnos del Máster Redes Sociales y Aprendizaje Digital, una serie de cursos que apuestan por el cambio educativo.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Gil Quintana J. y Martínez Pérez J. (2017). The students empowerment in the sMOOC. Revista Complutense de Educación, 29(1), 43-60. https://doi.org/10.5209/RCED.51932
Section
Articles