Success factors of virtual university communities based on social networks. Analysis of XarFED

  • Adolfina Pérez Garcias Universidad de las Islas Baleares
  • Gemma Tur Ferrer Universidad de las Islas Baleares
  • Francisca Negre Bennàssar Universidad de las Islas Baleares
  • Alexandra Lizana Universidad de las Islas Baleares
Keywords: virtual community, social networks, learning environments, Higher Education, University, Virtual Environments (Education and Training)

Abstract

The article analyses the elements of success factors in a new virtual university community called XarFED, which has been built based on social networks. Its keep connected lecturers, students and former students of the School of Education of the University of the Balearic Islands (UIB). The aim of this new space is to become a meeting point between the formal, non-formal and informal learning environments of the participants. Besides the analysis of the key elemento of success for virtual communities highlighted so far by research, the theoretical framework uncovers a new vision base don others aspects analysed within the context of social networks. Data collection has been carried out through a survey, which design is based on a model of critical factors of success. The information obtained shows an emerging participative and collaborative activity as well as positive perceptions by users. Conclusions suggest some reflections for professional practice and interesting future lines of research based on the affordances of social networks for the creation of virtual communities as well as the need to answer the claims generated by new open learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adolfina Pérez Garcias, Universidad de las Islas Baleares
Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora de Tecnología Educativa en la Universidad de las Islas Baleares y  investigadora en el Grupo Infancia, Tecnología, Diversidad y Educación de la UIB (GITED) en la rama de Tecnología Educativa.
Gemma Tur Ferrer, Universidad de las Islas Baleares
Doctora en Tencologia Educativa. Coordinadora de los estudios Educación en la sede de Ibiza y Formentera,  profesora asociada de Didáctica General y Tecnología Educativa del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la UIB, e investigadora en el Grupo Infancia, Tecnología, Diversidad y Educación de la UIB (GITED) del área de Tecnología Educativa
Francisca Negre Bennàssar, Universidad de las Islas Baleares
Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la UIB. Vicedecana de Pedagogía (Facultad de Educación).  Investigadora en el Grupo Infancia, Tecnología, Diversidad y Educación de la UIB (GITED) en la rama de Tecnología Educativa.
Alexandra Lizana, Universidad de las Islas Baleares
FPI por el MINECO en el Grupo de Tecnología Educativa (GTE) y tiene el Máster en Tecnología Educativa: e-learning y Gestión del conocimiento. Es investigadora en el Grupo de Tecnología Educativa del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Pérez Garcias A., Tur Ferrer G., Negre Bennàssar F. y Lizana A. (2016). Success factors of virtual university communities based on social networks. Analysis of XarFED. Revista Complutense de Educación, 28(2), 497-515. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49568
Section
Articles