Detection of communicative-linguistic difficulties in Compulsory Secondary Education in children born preterm with a birth weight less than 1501 grams

  • Alfonso Coronado Marín Universidad Complutense de Madrid
  • Belén Sáenz-Rico de Santiago Universidad Complutense de Madrid
  • Félix Omeñaca Teres Hospital Infantil La Paz de Madrid
  • Celia Díaz González Hospital Infantil La Paz de Madrid
Keywords: preterm infants, academic achievement, communicative-linguistic profile, language development, secondary education

Abstract

This research aims to contribute to the knowledge of the educational profile in performance and identify new morbidities at school age of preterm infants less than 1501 g born in 2000 at the University Hospital La Paz in Madrid. To do this, from an interdisciplinary approach, we conducted a quasi-experimental, prospective and cross-sectional study with a sample of 44 participants. The language was assessed by BLOC-SR test and it has obtained results that show low-linguistic communicative profile, besides a repetition rate of 36%. The data show positive correlations between biomedical variables as birth weight, gestational age, APGAR and birth size and psychoeducational variables. We conclude that participants in our study showed more likely to have difficulties in the communicative-linguistic area this chronological age. It has been found influence of biomedical factors in language, setting it as one of the new morbidities associated with prematurity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfonso Coronado Marín, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado en Pedagogía (2013) y Diplomado en Magisterio, especialidad Educación Especial (2010) por la Universidad Complutense de Madrid. Máster en Estudios Avanzados en Pedagogía (2014) y actual Doctorando en Educación en la UCM. Colaborador Honorífico del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la UCM desde 2013. Investigador en la línea de  investigación de Atención a la diversidad.

Belén Sáenz-Rico de Santiago, Universidad Complutense de Madrid

Licenciada en Filosofía y Letras, sección Ciencias de la Educación en la Universidad Complutense de Madrid (1991). Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación (1995) por la misma universidad. Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid; con dos líneas investigación principales: Atención a la diversidad y Desarrollo Humano Sostenible.

Félix Omeñaca Teres, Hospital Infantil La Paz de Madrid

Licenciado en Medicina y Cirugía Facultad de Medicina de Zaragoza (1970). Doctor en medicina y cirugía Facultad de Medicina de Zaragoza (1987). Medico Interno, residente, adjunto interino, jefe de Sección y de Servicio de Neonatología del  Hospital Infantil La Paz de Madrid desde 1971 hasta la actualidad. Especialista en Pediatría Facultad Medicina Universidad Complutense de Madrid. Profesor Asociado Universidad Autónoma desde 1987 hasta 2012, Honorario hasta la actualidad.

Celia Díaz González, Hospital Infantil La Paz de Madrid

Licenciada en Medicina y Cirugía por la Universidad de Valladolid (1986) y doctora en Medicina por la Universidad Autónoma de Madrid (1995). Especialista en Pediatría y sus áreas específicas en el Hospital Universitario La Paz (1988-1991). Medico adjunto del Servicio de Neonatología del Hospital Universitario La Paz desde 1992; desde 2010 encargada de la  Consulta de Seguimiento de prematuros del Hospital La Paz.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Coronado Marín A., Sáenz-Rico de Santiago B., Omeñaca Teres F. y Díaz González C. (2016). Detection of communicative-linguistic difficulties in Compulsory Secondary Education in children born preterm with a birth weight less than 1501 grams. Revista Complutense de Educación, 28(2), 463-477. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49474
Section
Articles